SAP kiest Microsoft SQL als productieplatform

Datum nieuwsfeit: 16-12-1999

SAP kiest Microsoft SQL Server 7.0 als strategisch ontwikkel- en productieplatform voor mySAP.com-oplossingen op Windows NT en Windows 2000

SAP en Microsoft breiden samenwerking uit met Windows 2000-ondersteuning binnen mySAP.com; Microsoft eerste mySAP.com-klant met Windows 2000 als productieomgeving

's-Hertogenbosch/Schiphol-Rijk/Brussel, 16 december - SAP en Microsoft breiden hun wereldwijde partnership uit. Dit komt erop neer dat SAP Microsoft SQL Server 7.0 heeft gekozen als strategische database voor het Windows-platform. Daarnaast zullen beide bedrijven hun samenwerking verdiepen om het Microsoft Windows 2000-besturingssysteem als platformoptie beschikbaar te maken voor klanten die mySAP.com-oplossingen willen implementeren. mySAP.com is een open interactieve en zakelijke omgeving, waarmee organisaties van iedere omvang via Internet gebruik kunnen maken van SAP-oplossingen.

SAP zal Oracle vervangen door SQL Server 7.0 als de primaire database op het Windows-platform voor bijna alle van de 150 interne ontwikkel- en productiesystemen binnen SAP. Daarnaast zullen ruim 200 SAP systemen voor interne training, demonstraties en presentaties migreren naar SQL Server.

Microsoft is tevens de eerste mySAP.com-klant die Windows 2000 gebruikt voor haar productie-implementatie van SAP inter-enterprise software-oplossingen. Microsoft gebruikt sinds augustus 1999 SAP-oplossingen op basis van SQL Server 7.0 en Windows 2000, om de stabiliteit en gereedheid van het nieuwe Windows 2000-platform te testen.

"Met de beschikbaarheid van mySAP.com ziet SAP een toename in de vraag naar SAP-oplossingen die gebouwd zijn op Microsoft SQL Server en Windows," aldus Karl-Heinz Hess, lid van de extended executive board van SAP AG. "SAP is blij met deze uitbreiding van haar partnership met Microsoft, waarbij we onze klanten dankzij de ondersteuning van Windows 2000 een nog bredere platformkeuze kunnen bieden voor het implementeren van mySAP.com-oplossingen."

Deze aankondiging is een uitbreiding van de overeenkomst tussen SAP AG en Microsoft Europe, die in oktober 1999 bekend is gemaakt. In het kader van deze eerste overeenkomst werken de beide bedrijven nauw samen om de acceptatie te stimuleren van Windows 2000 en Microsoft SQL Server 7.0 als een rendabel en schaalbaar platform voor mySAP.com-implementaties voor end-to-end Internet-oplossingen voor onderlinge samenwerking. Beide bedrijven investeren in technisch pre-sales en verkoopondersteunend personeel, het overdragen van kennis en de wederzijdse training van de verkoop- en consultancyorganisaties.

"Microsoft's partnership met SAP is erop gericht om klanten mySAP.com-oplossingen te kunnen leveren met de hoogste prestaties, kwaliteit en waarde," aldus Paul Maritz, group vice president van de Developer Group bij Microsoft. "Het feit dat SAP SQL Server intern breed gaat inzetten is een duidelijk bewijs van het groeiende vertrouwen van SAP in onze database. Dit zal ook een positief effect hebben op alle aspecten van onze gezamenlijke oplossingen. In combinatie met de interne ondersteuning door SAP voor Windows 2000 en Microsoft's interne ondersteuning voor SAP-oplossingen op Windows 2000, zullen we onze enterprise-klanten tezamen een kwalitatief hoogwaardige oplossing bieden."

Microsoft Windows NT is momenteel het snelst groeiende platform voor SAP-oplossingen, waarbij voor het merendeel van de nieuwe SAP-implementaties wereldwijd wordt gekozen voor Windows NT boven UNIX en andere platforms. Microsoft SQL Server is het snelst groeiende databaseplatform voor SAP-oplossingen op het Windows-besturingssysteem. Aan het eind van het derde kwartaal van 1999 is voor ruim 50 procent van de nieuwe SAP-installaties op Windows NT in de VS gekozen voor SQL Server boven andere databaseplatforms. Dit betekent dat er momenteel wereldwijd ruim 2.000 op Windows NT en SQL Server gebaseerde SAP-installaties zijn.

"SAP heeft een cruciale rol gespeeld in het ontwerp van SQL Server. In dat kader heeft Microsoft een speciaal team van ontwikkelaars voor het optimaliseren van de prestaties, de schaalbaarheid en de kwaliteit van SAP-oplossingen en SQL-server," zegt Paul Flessner, vice president SQL Server bij Microsoft. "Dankzij de adoptie van SQL Server door SAP als de strategische Windows-database voor interne ontwikkeling bij SAP, wordt gegarandeerd dat ook de grootste SAP-klanten kunnen profiteren van het feit dat dit platform de snelste time-to-market en de laagste totale eigendomskosten biedt."

De volgende mySAP.com-oplossingen zijn momenteel beschikbaar op SQL Server en Windows NT: de Workplace-server, Business-to-Business Procurement, Customer Relationship Management, Strategic Enterprise Management en Knowledge Management. SQL Server wordt tevens door SAP gebruikt als de lokale database voor mobiele gebruikers van de Customer Relationship Management-oplossing. Daarnaast is ook de Business Information Warehouse (BW)-oplossing beschikbaar op SQL Server 7.0. Microsoft maakt momenteel gebruik van BW voor haar interne productiesystemen.

Als extra element van de gezamenlijke activiteiten van de beide bedrijven voor mySAP.com, heeft Microsoft een migratieaanbod samengesteld, waarmee klanten kunnen migreren van Oracle naar SQL Server en Windows 2000. SAP is tevens een 'global launch partner' voor Windows 2000.

Over Microsoft
Microsoft (NASDAQ: MSFT) is opgericht in 1975 en is marktleider op het gebied van software voor privé- en zakelijk computergebruik. Het bedrijf levert een brede reeks aan producten en diensten die ontwikkeld zijn om mensen meer mogelijkheden te bieden tot een prettiger en gemakkelijker gebruik van de computer, ongeacht waar, wanneer en hoe zij dat willen.

Over SAP
SAP, wereldwijd marktleider op het gebied van bedrijfsbrede zakelijke software, gebruikt de kracht van haar branche-georiënteerde oplossingen voor de realisatie van mySAP.com. MySAP.com is een open interactieve zakelijke omgeving, waarmee organisaties van iedere omvang via Internet gebruik kunnen maken van SAP-oplossingen. Hierdoor zijn hun medewerkers, klanten en partners optimaal toegerust om met een gepersonaliseerde toepassing te profiteren van de opkomende Internet-economie. Met mySAP.com kunnen organisaties het Internet gebruiken om efficiënter en sneller te werken door een optimaal beheer van de Supply Chain, onderhoud van strategische partnerships, een kortere introductieperiode voor nieuwe producten en diensten, het delen van digitale informatie en het verhogen van de productiviteit en de aandeelhouderswaarde.

SAP is genoteerd aan diverse beurzen, inclusief die van Frankfurt en New York, onder het symbool SAP.
Meer informatie over SAP is te vinden op www.sap.com/. Dit bericht en andere persberichten zijn te vinden op:
www.sap.com/netherlands/pers/.
Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft Benelux website op pagina
www.microsoft.com/benelux/press/.

Contactpersonen voor de pers:
Microsoft B.V., Michiel Gosens, Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 74
Microsoft N.V., Els Stevens, Public Relations Manager, telefoon: +32 (0)2 - 704 33 22
SAP Nederland B.V. Karin Venverloo, telefoon: +31 (0)73 - 64 57 537 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08.

Microsoft, Windows en Windows NT zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. SAP, System mySAP.com, mySAP.com en alle SAP-producten en diensten die in dit persbericht worden vermeld, zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van SAP AG Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.