Oproep Kamerleden aan Sire: Trek vuurwerkcampagne terug

Partij van de Arbeid

Den Haag, 16 december 1999

Oproep aan Sire

De vuurwerkcampagne die SIRE dit jaar voert, roept uitzonderlijk veel discussie op. Sire gebruikt indringende beelden van gehandicapte jongeren die door jongeren uit hun omgeving vernederd of gemeden worden. Uit de vele reacties die wij als kamerleden krijgen, maken wij op dat veel mensen de beelden als onnodig kwetsend ervaren voor mensen met een handicap in het algemeen en voor gehandicapte jongeren in het bijzonder.

Het doel van de campagne is sympathiek - voorkomen dat er nog meer slachtoffers vallen door stunten met vuurwerk. De gebruikte middelen zijn echter ongelukkig gekozen - een ideële publiekscampagne mag niet ten koste gaan van mensen met een handicap en hun volwaardige participatie in de samenleving. In dit uitzonderlijke geval - want we bemoeien ons niet met reclame-uitingen - roepen we u op te overwegen de huidige campagne terug te trekken en met een goed alternatief te komen.

Tweede Kamerleden:

PvdA : J. Smits