Rapport: Allochtone cliënten in ambulante GGZ

Trimbos Instituut

Nieuwsflits

Allochtone cliënten in ambulante GGZ

Marokkaanse en Turkse cliënten komen vaker met lichamelijke klachten bij de ambulante GGZ dan Nederlandse cliënten. Niettemin rapporteren eerstgenoemden evenveel psychische problemen als Nederlandse cliënten. Verder blijkt dat de hulpverleners zich vooral richten op de psychische en relationele oorzaken van geestelijke problemen, terwijl veel cliënten afkomstig uit etnische minderheidsgroepen hun klachten toeschrijven aan ingrijpende gebeurtenissen. Nederlandse cliënten verwijzen veel vaker naar problemen in de jeugd als oorzaak van hun huidige problemen dan allochtone cliënten. Deze uitkomsten staan in het onderzoeksrapport `Allochtone cliënten in de ambulante GGZ' dat volgende week verschijnt. In het rapport staan de resultaten beschreven van een onderzoek naar de klachten, oorzaken en hulpvragen van allochtone cliënten die in behandeling waren bij een RIAGG of polikliniek. Informatie is verzameld onder 50 hulpverleners die vragen hebben beantwoord over in totaal 215 cliënten van Marokkaanse, Turkse en Surinaamse afkomst die bij deze hulpverleners in behandeling waren. Als aanvulling op de informatie van de hulpverleners is in samenwerking met de Universiteit van Utrecht een hoofdstuk opgenomen waarin de resultaten staan van een onderzoek waarbij allochtone cliënten zelf aan het woord zijn gelaten over hun klachten, oorzaken en hulpvragen. Dit onderzoek is uitgevoerd door Jeroen Knipscheer, onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht (capaciteitsgroep Klinische Psychologie) en werkzaam bij De Meren (organisatie voor regionale, academische en forensische geestelijke gezondheidszorg Amsterdam). De hulpbehoefte van allochtone en autochtone cliënten verschilt nauwelijks. Allochtone cliënten vroegen iets vaker om medische of praktische hulp, maar hadden evenveel behoefte aan inzicht in hun problemen. Tot slot worden er in het rapport enkele aanbevelingen gedaan voor verbetering van het hulpaanbod van de ambulante GGZ. Het rapport `Allochtone cliënten in de ambulante GGZ' werd geschreven door Karen Hosper. Het is te bestellen voor f 30,- bij het Trimbos-instituut o.v.v. `Trimbos-reeks 99-4'.

Karen Hosper (030) 297 11 00

18|99 Nummer 18, december 1999