Implementatie ondersteuningsprogramma mensen met dementie

Datum nieuwsfeit: 16-12-1999
Trimbos Instituut

Nieuwsflits

Implementatie ondersteuningsprogramma voor mensen met dementie

Momenteel telt ons land ongeveer 150.000 mensen met dementie. Circa 80% van hen woont in zijn eigen huis en dit aantal zal, gezien het landelijke beleid en de beperkte mogelijkheden voor intramurale verzorging en verpleging, in de toekomst alleen maar toenemen. Om deze reden is er steeds meer behoefte aan ondersteuningsmogelijkheden thuis, niet alleen voor de dementerende persoon maar ook voor de directe omgeving. De afdeling Psychiatrie van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft een ondersteuningsprogramma voor mensen met dementie en hun verzorgers gemaakt en onderzocht op effectiviteit. Het programma bestaat uit informatieve bijeenkomsten, gespreksgroepen, een spreekuur voor de verzorgers en een dagsociëteit voor mensen met dementie. Gebleken is dat de formule werkt. Ter stimulering van de landelijke invoering ervan, zal onderzoek worden gedaan naar de voorwaarden voor implementatie van dit ondersteuningsprogramma op andere locaties in Nederland. Het implementatieonderzoek wordt uitgevoerd door de afdeling Psychiatrie en het Instituut voor Extramuraal Geneeskundig Onderzoek (EMGO) van de Vrije Universiteit Amsterdam in samenwerking met het Trimbos-instituut in Utrecht en de Katholieke Universiteit Nijmegen (afdeling huisartsengeneeskunde) en vindt plaats in Amsterdam, Amstelveen, Groningen, Utrecht en Nijmegen. Het onderzoek wordt gefinancierd door ZON, Zomerpostzegels, VSB-fonds en Sluytermans en Van Loo.

Jacomine de Lange (030) 297 11 00

19|99 Nummer 19, december 1999