Bopz werkt niet bij twijfelgevallen

Trimbos Instituut

Nieuwsflits

Bopz werkt niet bij twijfelgevallen

De groep psychiatrische patiënten die niet vrijwillig wil worden opgenomen, maar zich daar ook niet duidelijk tegen verzet is groter dan men altijd heeft aangenomen. Bijna eenderde wordt uiteindelijk gedwongen opgenomen. Volgens de wet Bopz zou dit honderd procent moeten zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van het Trimbos-instituut onder psychiaters en rechters.

Sinds de invoering van de wet Bopz in 1994 mag deze groep twijfelgevallen alleen nog via een gerechtelijke procedure worden opgenomen. Van meet af aan is er veel verzet geweest tegen dit criterium in de wet. Met name in psychiatrische kring. Een gedwongen opname via een IBS of Rechtelijke Machtiging is zo ingrijpend dat de therapeutische relatie daardoor ernstig kan worden geschaad. Bovendien werd voorspeld dat op deze manier een groep patiënten buiten de inrichting zou blijven, terwijl ze die zorg wel degelijk nodig hebben. Onder de oude Krankzinnigenwet werden mensen die zo in de war waren dat ze niet duidelijk hun bereidheid tot opname konden tonen, maar zich er ook niet tegen verzetten, toch met enige drang opgenomen. In de wet Bopz werd voor het principe van rechtsbescherming gekozen. Wie niet expliciet instemt mag gewoon niet vrijwillig worden opgenomen. Alleen een IBS of Rechtelijke Machtiging biedt dan nog uitkomst.

Toen de wet Bopz in 1997 werd geëvalueerd werd het criterium `geen bereidheid geen bezwaar' als één van de knelpunten gezien. De evaluatiecommissie adviseerde de minister dit criterium te laten vallen en terug te keren naar het oude bereidsheidcriterium uit de Krankzinnigenwet. De regering nam dit advies niet over omdat ze de rechtsbescherming van de patiënt liet prevaleren. Praktisch argument daarbij was dat het slechts om een kleine groep zou gaan. Uit het onderzoek van het Trimbos-instituut blijkt nu dat van alle mensen die worden opgenomen 15 procent tot de groep behoort die zich niet duidelijk voor of tegen opname uitspreekt. Geen kleine groep dus, concludeert onderzoeker Paul van Ginneken. Daarnaast stelt hij vast dat de Bopz niet goed werkt voor deze categorie. Immers, van alle patiënten die onduidelijk zijn over hun vrijwilligheid tot opname wordt 29 procent gedwongen opgenomen. Terwijl volgens de regels van de Bopz honderd procent via een rechtelijke maatregel zou moeten worden opgenomen. Zowel de psychiaters als de rechters die deelnamen aan het onderzoek onderkennen dat. De psychiaters vinden dat het criterium uit de Bopz moet worden geschrapt. De rechters willen het vanwege het principe van rechtsbescherming liever handhaven.

Het onderzoeksrapport draagt de titel: `De nodige bereidheid'. Een onderzoek naar de omvang van de groep `geen bereidheid geen bezwaar' in de psychiatrie. Het is geschreven door mr. P.P.J.N. van Ginneken, senior wetenschappelijk medewerker van het Trimbos-instituut. Het rapport is te bestellen bij het Trimbos-instituut o.v.v. Trimbos-reeks 99-13. De prijs bedraagt f 30,-.

Paul van Ginneken (030) 297 11 00

19|99 Nummer 19, december 1999