Overeenstemming over dienstverlening NS op kleine stations

Persberichten - Mobiliteit

Utrecht, 16-12-1999

Overeenstemming over dienstverlening NS op kleine stations

Consumentenorganisaties en NS hebben vandaag afspraken gemaakt over service, informatie en kaartverkoop op kleine stations. Persoonlijke verkoop blijft mogelijk via agentschappen - ook voor stations waar nu geen loket is - of, zolang daar voldoende vraag is, via NS-loketten. Op korte termijn (zeker tot juli 2000) zal NS geen loketten sluiten. De consumentenorganisaties worden nauw betrokken bij alle vervolgstappen.
Voorzitter Sturkenboom van de samenwerkende ouderenorganisaties CSO, waar ook de ANBO deel van uitmaakt, zal op het vinkentouw blijven zitten. Het moet nog wel waargemaakt worden, vindt hij. We zijn een keer belazerd door de NS en dat gebeurt niet meer. Medio 2001 zullen we de effecten van de veranderingen evalueren.

Op 15 september 1999 besloten consumentenorganisaties en NS een gezamenlijk onderzoek te doen naar de wensen van de klanten over service, informatie en kaartverkoop op de kleine stations. Vandaag hebben alle partijen in de vergadering van het LOCOV overeenstemming bereikt over de alternatieven die noodzakelijk zijn zodra het niet zinvol is op een klein station het loket te handhaven. Vastgesteld is dat het geen zin heeft op kleine stations het loket te handhaven als er onvoldoende vraag is, dat wil zeggen als zich minder dan 20 keer per uur een klant meldt. Alvorens tot sluiting van een loket wordt overgegaan zal NS een aantal maatregelen uitvoeren, waarvan de belangrijkste zijn:

* persoonlijke kaartverkoop en informatie zijn mogelijk bij een agentschap op of bij het station

* een bankbiljetwisselautomaat is op het station aanwezig
* kaartjes voor reizen via een omweg kunnen worden afgegeven door de kaartautomaat

* kaartjes die niet uit de automaat op een onbemand station verkrijgbaar zijn kunnen telefonisch besteld worden
* voor informatie kan de reiziger op het station contact krijgen met de medewerkers van NS via een servicelijn

* de veiligheid op het station wordt bewaakt met cameras. In noodgevallen kan de reiziger hulp inroepen d.m.v. een noodknop, met een opvolging conform 112

* wachtruimten op het staion blijven open
* het station wordt regelmatig nagelopen op defecten en vernielingen. Deze worden snel hersteld

Bovenstaande afspraken gelden voor het kernnet, inclusief de stations op het kernnet waar op dit moment geen loket is. Voor stations buiten het kernnet waar nu nog geen loket is gelden bovenstaande afspraken eveneens, zolang daar nog NS-treinen stoppen. Alleenreizende reizigers met een handicap die niet van de kaartautomaat gebruik kunnen maken, kunnen een kaartje verkrijgen bij de conducteur met betaling achteraf via acceptgiro.

Door verkoop bij agentschappen wordt de mogelijkheid om treinkaartjes te kopen en informatie te verkrijgen sterk uitgebreid, omdat deze een veel ruimere openingstijd kennen dan de huidige loketten op kleine stations.

NS gaat in de komende jaren verder met vereenvoudiging van de bediening van de kaartautomaten, de ontwikkeling van nieuwe automaten en uitbreiding van de betaalmogelijkheden met bijvoorbeeld chipper/chipknip. Afgesproken is dat de consumentenorganisaties bij al deze ontwikkelingen nauw worden betrokken.
De consumentenorganisaties en NS zijn verheugd dat uit de gezamenlijke aanpak een evenwichtig pakket van maatregelen is voortgekomen, waarin zowel de wensen van de klant als de belangen van NS en het NS-personeel een plaats hebben gevonden. De uitwerking van de plannen zal per afzonderlijk station in nauw overleg met de consumentenorganisaties en de betrokken gemeente worden verzorgd.