Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

'Stoppen met roken 2000' straks zes weken op RTL 5

Datum nieuwsfeit: 16-12-1999
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

P E R S A R T I K E L

'Stoppen met roken 2000' (Deel 1)
Verslaving en Roken

We staan aan de vooravond van een nieuw millennium. Net als met iedere jaarwisseling nemen circa 150.000 mensen zich voor te stoppen met roken. Met de bijzondere jaar-, eeuw- en millenniumwisseling in het verschiet, moeten dat er makkelijk twee maal zoveel kunnen zijn. Een bijzondere stoppen-met-roken-actie 'Dat Kan Ik Ook' haakt daarop in. Een actie in de vorm van een recordpoging. Deelnemers hieraan ontvangen advies op maat, professionele ondersteuning en kunnen tevens meedoen met een speciale cursus 'Stoppen-met-roken 2000', die vanaf donderdag 23 december gedurende 6 weken op RTL 5 is te zien. Ook een cursusboek 'Stoppen-met-roken 2000' maakt deel uit van deze stoppen-met-roken cursus. In een reeks van 6 artikelen krijgt u een duidelijk beeld van wat roken met u doet en wat u met roken kunt doen. Deel 1: de overeenkomsten tussen roken en verslaving.

'Verslaving' lijkt een zwaar woord als je het hebt over mensen die roken. Immers, bij verslaving denk je vooral aan alcohol- en of drugsverslaafden, die niet in staat zijn om met hun verslaving een normaal leven te leiden. Mensen die al hun geld uitgeven aan hun verslaving en in het ergste geval gaan stelen. Hoewel bij roken al deze kenmerken niet of nauwelijks voorkomen, beschouwen deskundigen roken toch als een verslaving. Sterker nog, ze stellen dat de verslavende kracht van het roken even sterk of zelfs sterker is dan die van alcohol, heroïne of cocaïne. Dit helpt u wellicht te begrijpen waarom stoppen-met-roken moeite kost en waarom een degelijke aanpak van essentieel belang is.

Kenmerken van rookverslaving
Er zijn talloze manier om te herkennen of u een 'verslaafde' roker bent. Rookt u meer dan 15 sigaretten per dag? Inhaleert u de tabaksrook? Rookt u uw eerste sigaret vrij vlug na het opstaan? Kunt u zich nauwelijks voorstellen een of meer dagen niet te roken? En, wordt u,wanneer u minder dan 'normaal' rookt, onverdraagzaam, nerveus, onheus en prikkelbaar? Herkenbare vragen waarop u zelf het antwoord hebt. Hoe kom je van zo'n verslaving af? Om hier achter te komen moeten we eerst kijken naar de behoefte om te roken en de ontwenningsverschijnselen.

De behoefte om te roken
Als u een poosje niet gerookt hebt, bent u zich daarvan meestal meteen bewust. U zoekt naar een gelegenheid om een volgende sigaret op te steken. Een van de eerste dingen die u ervaart als u stopt met roken, is de behoefte om te roken. In tegenstelling tot de behoefte om te eten en te drinken, is de rookbehoefte aangeleerd en daarom dus ook weer af te leren.

Ontwenningsverschijnselen
Ontwenningsverschijnselen zijn het gevolg van stoppen-met-roken. Lichaam en geest hebben zich in de rokersperiode aan het roken aangepast. En nu u stopt moet het weer leren functioneren zonder de invloeden van het roken. U kunt daardoor lichamelijk en geestelijk tijdelijk van slag zijn. In welke mate heeft te maken met de invloed die het roken op u heeft gehad. Of er ontwenningsverschijnselen optreden en welke dat zullen zijn, is niet vooraf aan te geven. Wat belangrijk is, is dat deze verschijnselen te verdragen zijn en vrij snel verdwijnen.

Hulpmiddelen tegen ontwenningsverschijnselen
Het zal geen verrassing zijn dat nicotine de verslavende stof is in de sigaret. Rookverslaving is echter niet alleen een zaak van nicotineverslaving. Een belangrijk deel van de verslaving zit tussen de oren. Een roker is gewend om in allerlei situaties te roken. Een soort geestelijke verslaving dus, waartegen geen middelen bestaan. Door de lichamelijke ontwenning minder zwaar te maken, kan een deel van de rokers de ontwenning beter aan. Belangrijk is dat een roker steeds zelf de inspanning levert om van het roken af te komen.

Er zijn diverse middelen ter vervanging van nicotine: kauwgom, pleisters, inhaler en de tablet microtab. De werking bij deze producten blijft nagenoeg hetzelfde. Alleen de wijze van toediening verschilt. Bij pleisters wordt de nicotine via de huid opgenomen. En bij kauwgom komt nicotine vrij die vervolgens via het mondslijmvlies wordt opgenomen.

Waarom stoppen met roken?
Als roker moet u overtuigd zijn van de wil om te stoppen. Zeg tegen uzelf dat u stopt met roken om te vermijden dat u door roken een ernstige ziekte oploopt of omdat u in uw leven nog veel wil doen. Of stop met roken omdat u voldoende uithoudingsvermogen wilt hebben. Toegeven dat u een ontevreden roker bent helpt. Gedachten als: 'Je moet toch ergens aan dood gaan', 'Luchtvervuiling is ook schadelijk', 'Als ik alles moet laten wat ongezond is', etc. zijn smoesjes. Net zo belangrijk is het inzien van de risico's van roken. Om dat te bereiken moet u uw 'rooksmoesjes' overboord gooien. Sommige rokers die besluiten te stoppen met roken, doen dit niet uit vrije wil, maar gedwongen door de omstandigheden. Deze dwang kan bestaan uit druk van huisgenoten of collega's. Dwang kan ook voorkomen uit een ziekte die stoppen met roken noodzakelijk maakt.
Wanneer u zich in een dergelijke positie bevindt, dan is het verstandig nog eens goed over uw besluit na te denken. Uw besluit om met roken te stoppen moet namelijk uit uzelf komen. Trek de verantwoordelijkheid van uw keuze geheel naar u toe. Dan is stoppen met roken een in vrijheid genomen beslissing. Voor gratis ondersteuning kunt u bellen met 0900-9390. Vrij snel merkt u dat deze telefonische ondersteuning u helpt het roken te vergeten. Volgende week deel 2: Stoppogingen. Alles over aanleren, afleren, barrières en hoe te stoppen.
//////

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie