GAK: Akkoord om data arbodienst

Datum nieuwsfeit: 16-12-1999

Datum : 16/12/1999 Akkoord om data arbodienst

(F.D. 16/12)

Arbodiensten en verzekeraars hebben na jaren moeizaam overleg een akkoord bereikt over het onderlinge gegevensverkeer met betrekking tot het ziekteverzuim van werknemers. Het is een overeenkomst waar de besturen van de Brancheorganisatie voor Arbodiensten en het Verbond van Verzekeraars mee in hebben gestemd. De schriftelijke bevestiging van de instemming hebben beide partijen nog niet ontvangen. De leden van BOA en het Verbond moeten ook nog op de hoogte worden gebracht van het verbond. Het akkoord beperkt de gegevens die arbodiensten moeten leveren aan verzuimverzekeraars tot begindatum en einddatum van een ziektemelding. De arbodiensten moeten de verzekeraars ook informatie verstrekken waardoor de zieke werknemer en zijn werkgever zonder verwarring identificeerbaar zijn. Volgens BOA-vice-voorzitter drs. ing. Paul Staal willen de verzekeraars ook graag details over de oorzaak van de ziekte, maar hebben de arbodiensten dat weten af te houden. Wel zullen de arbodiensten de verzekeraars melden of het verzuim het gevolg is van een bedrijfsongeval, een verkeersongeval of een andersoortig ongeval. De Registratiekamer bevestigt op de hoogte te zijn van het akkoord tussen de arbodiensten en de verzekeraars. De inhoud daarvan wordt goedgekeurd door de Registratiekamer. Hoofdbestuurder Kitty Roozemond van de vakcentrale FNV is enigszins verrast door het akkoord, omdat de FNV in het periodieke overleg met de BOA hier niet van in kennis is gesteld. Roozemond is door de inhoud op zich niet gealarmeerd. Zij bepleit wel dat de Registratiekamer toezicht moet uitoefenen op het ontwikkelen in de praktijk van het gegevensverkeer tussen arbodiensten en verzekeraars.