Huisartsen moeten vaste tarieven loslaten

Datum nieuwsfeit: 16-12-1999

Datum : 16/12/1999 Huisartsen moeten vaste tarieven loslaten

(Volkskrant 16/12)

Huisartsen moeten kunnen concurreren met de tarieven die zij in rekening brengen. Hun beroepsvereniging mag het bij wet vastgestelde maximumtarief niet meer verplicht aan alle leden opleggen. Een huisarts moet ook een lager tarief kunnen rekenen. Dit heeft het ministerie van Volksgezondheid woensdag gezegd. Ook moeten huisartsen vrij zijn zich waar dan ook te vestigen. Volgens het ministerie is het nooit de bedoeling geweest dat de huisartsen dergelijke prijs- en vestigingsafspraken zouden maken. Het ministerie reageert op de onrust die bij de Landelijke Huisartsenverenigingen is ontstaan over de bemoeienis die de Nederlandse Mededingingsautoriteit aan de dag legt. De NMa onderzoekt of de huisartsen zich houden aan de regels van de vrije markt, voor zover daar geen wettelijke uitzondering op is gemaakt. De LHV is onthutst over de reactie van het ministerie. De vereniging heeft minister Borst de afgelopen weken gesmeekt tussenbeide te komen en de NMa af te remmen.