Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nieuwe klachtenregeling in Breda

Datum nieuwsfeit: 16-12-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Breda

NIEUWE KLACHTENREGELING IN BREDA

Het college van B&W heeft deze week een nieuwe klachtenregeling vastgesteld, de `Klachtenregeling Breda 1999'. Deze regeling is een aanvulling op de landelijke regeling, die opgenomen is in de Algemene wet bestuursrecht.

Sinds 1 juli jl. is wettelijk geregeld hoe gemeentelijke instellingen de klachten van burgers moeten afhandelen. De regeling is vastgelegd in een nieuw hoofdstuk van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Door te kiezen voor één landelijke regeling heeft de wetgever een eind willen maken aan de situatie dat sommige gemeenten wel en sommige niet over een klachtenregeling beschikken. Onnodige en soms onverklaarbare verschillen in klachtenregelingen behoren hiermee tot het verleden. Met de inwerkingtreding van dat nieuwe hoofdstuk is de Bredase Klachtenregeling 1995 vervallen. Omdat gemeenten nog wel aanvullende bepalingen mogen opnemen heeft Breda een nieuwe regeling opgesteld, de `Klachtenregeling Breda 1999'.

In deze nieuwe regeling staat bijvoorbeeld, dat bij de verplichte ontvangstbevestiging van een ingekomen klacht de klager zo goed mogelijk geïnformeerd moet worden over de procedure. Er staa ook in dat de gemeente geen gebruik maakt van de mogelijkheid om een externe adviseur in te schakelen. De gemeente acht de bestuursorganen en ambtelijke leiding voldoende in staat een klacht zo goed mogelijk te behandelen.

De klachtenprocedure die is opgenomen in de Inspraakverordening, zal aangepast worden op de nieuwe regeling, waardoor de commissie voor bezwaar- en beroepschriften bij inspraakklachten niet langer een functie heeft.

Daarnaast is de gemeente Breda sinds 1 juli 1998 aangesloten bij de Nationale Ombudsman. Wie meent dat zijn of haar bij de gemeente ingediende klacht niet, niet tijdig of onvoldoende is behandeld, kan hier met een klacht terecht.

Breda, 16 december 1999

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie