Vouwvliegtuig met emailpetities tegen luchthaven in zee

Persbericht Stichting De Noordzee
16 december 1999

Vouwvliegtuig met emailpetities tegen luchthaven in zee

Stichting De Noordzee overhandigt vrijdagmiddag om 13.00 uur op het Binnenhof aan Minister Netelenbos een twee meter hoog vouwvliegtuig met de voorlopige resultaten van de emailpetitie tegen een luchthaven in zee. Met de petitie roept Stichting De Noordzee het kabinet op om het alternatief van een luchthaveneiland uit de PKB/MER procedure terug te trekken. Tot nu toe lieten ruim 3000 mensen per email en met ‘groeten van de Noordzee-kaarten’ weten deze oproep te ondersteunen. Gezien de onzekere uitkomst van het kabinetsbesluit en de recente plannen van Netelenbos voor een proefeiland, loopt de campagne op www.noordzee.nl
nog door.

Stichting De Noordzee benadrukt dat naast ernstige knelpunten als de financiering, de ontsluiting en de veiligheidsrisico’s ook de effecten op natuur en de gevolgen voor recreanten een luchthaven in zee onmogelijk en onwenselijk maakt. In het merendeel van de onderzoeken wordt deze mening ondersteund. De onderzoeken bieden voldoende no-go’s om de eilandvariant uit de PKB/MER procedure te verwijderen stelt Stichting De Noordzee. Al veel Nederlanders onderschrijven dit standpunt, zoals blijkt uit een eerste tussenstand van de petitie.

Eerder deze week leek door uitspraken van Pronk de kans op een eiland steeds verder af te nemen. Stichting De Noordzee is dan ook verbaasd over het nieuws in het AD van donderdag waarin staat dat minister Netelenbos een proefeiland voorstelt. Directeur Floris Groenendijk:

‘Dit is geheel in tegenspraak met de ontvlechting die het kabinet voorstaat tussen overheid en Schiphol. De sector zou het initiatief nemen voor dit eiland en zelf de financiering regelen. Schiphol heeft haar enthousiasme verloren en ziet in dat zij zich met dit plan letterlijk buiten de markt zal plaatsen. Nu niemand nog een eiland wil moet Netelenbos er geen overheids-initiatief van maken. Dit is dus voor het kabinet hét moment om te stoppen’.

De campagne van Stichting De Noordzee bestaat uit een internetsite met argumenten, een emailpetitie die op 24 november startte op het strand van Zandvoort en ansichtkaarten met daarop de gevolgen van een eiland in zee. In slechts drie weken tijd bekeken ruim 6000 mensen de argumenten tegen een luchthaven in zee op de internetsite www.noordzee.nl. Deze site en de emailpetitie blijven doorgaan indien het kabinet de plannen niet staakt.

Inlichtingen bij: Michel Langendijk (woordvoerder) 030 -2340016 en 06 -55942646 Argumenten, overwegingen en petitie tegen luchthaven in zee op www.noordzee.nl

Teken a.u.b. de email petitie

Stichting De Noordzee
Drieharingstraat 25