Brief onderwijsorganisaties over ingrijpen in Tweede Fase

Datum nieuwsfeit: 17-12-1999
Algemene Onderwijsbond

Brief van Samenwerkende Werkgeversorganisaties,Centrales van overheids- en onderwijspersoneel, Vereniging voor het management in het VO

Vereniging Samenwerkende Werkgeversorganisaties Onderwijs Centrales van overheids- en onderwijspersoneel Vereniging voor het management in het VO

SPOED
Aan de Vaste Kamercommissie OcenW
t.a.v. mw. Mattijssen
Per fax
16 december 1999.

Geachte leden van de Commissie
De gezamenlijke werkgevers- en werknemersorganisaties en schoolleidersorganisatie in het voortgezet onderwijs willen langs deze weg hun grote zorg en verontwaardiging uitspreken over het voorstel van de staatssecretaris, mevrouw Adeimund, in te grijpen in de Tweede Fase.
Hoe voor de hand liggend haar reactie, politiek gezien, moge zijn, de voorgenomen maatregelen stellen scholen, leraren en leerlingen voor grote problemen, zowel door de keuze van het moment als door de inhoud van de maatregelen zelf. Zij zijn beleidsmatig onbegrijpelijk en organisatorisch niet of nauwelijks uitvoerbaar. Alle scholen hebben de voorbereiding, de pianning en eventuele benoemingen gericht op de oorspronkelijke voorschriften. Die kunnen niet halverwege het jaar teruggedraaid c.q. ingrijpend gewijzigd worden.
|Na zes jaar overleg over doelstellingen, opzet en inhoud van de Tweede Fase is het voor organisaties onbegrijpelijk dat binnen een week na een scholierenprotest belangrijke uitgangspunten (ook al is het tijdelijk) verlaten worden. Regelingen voor examenleerlingen kunnen niet enkele maanden voor hun afstuderen worden gewijzigd. De overheid verschuift de discussie over de hoogte van de studielast nu halverwege het debat naar de scholen.
De thans centraal geformuleerde wijzigingen lijken helder, maar scheppen op schooiniveau verwarring en daarmee onzekerheid bij leerlingen over het vervolg van hun studie.
Genoemde organisaties wensen uitstel van de besluitvorming en op de kortst mogelijke termijn nader overleg.

Hoogachtend,
Namens genoemde organisaties