CDA: verder onderzoek naar luchthaven in zee

Datum nieuwsfeit: 17-12-1999

: Tweede Kamer : CDA: verder onderzoek naar luchthaven in zee (171299)

CDA: verder onderzoek naar luchthaven in zee (171299)

Het CDA steunt het besluit van het kabinet om beheerste groei van Schiphol toe te laten op de huidige locatie voor de korte en middellange termijn. De optie van een luchthaven in zee zal verder onderzocht moeten worden. Als een luchthaven in zee technisch en operationeel haalbaar blijkt, en voldoet aan veiligheids- en milieu normen, is het CDA voorstander van deze optie op lange termijn.

Woordvoerder Jacob Reitsma: Wij kunnen ons vinden in voorlopige groei op de huidige locatie binnen de bestaande milieugrenzen. Er wordt een zogeheten vrijwaringszone aangewezen waarbinnen niet gebouwd mag worden. Daarbinnen kan Schiphol, uitgaande van de bestaande milieugrenzen, zelf kiezen uit een aantal scenario`s met varianten van banenligging. Wij hechten daarbij dan niet alleen aan strikte grenzen ten aanzien van geluid maar willen ook strenge veiligheidsnormen. Het kan niet zo zijn dat een minder veilige baan wordt aangewezen omdat dat geluidstechnisch beter uitkomt. Wij juichen het zeer toe dat de milieu-normen niet langer worden berekend maar daadwerkelijk worden gemeten. Het CDA steunt dus grotendeels het kabinetbesluit maar zet er wel drie kritische kanttekeningen bij. Het kabinet concludeert te snel dat het hoofdstuk is gesloten. Wij willen dat voortvarend verder onderzoek wordt gedaan naar een luchthaven in zee. Deze optie lijkt nu door het kabinet naar de achtergrond te worden geschoven. Als zou blijken dat een eiland in zee een haalbare kaart is, mag geen kostbare tijd verloren gaan. We moeten niet tot 2010 wachten zoals minister Pronk zegt, maar nu doorgaan met onderzoek.
Ten tweede willen we dat de minister snel gaat overleggen met de gemeenten die door het aanwijzen van een zone waarin niet gebouwd mag worden, beperkt worden in hun ontwikkeling. Gekeken moet worden of er bij de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening compensatie- mogelijkheden gevonden kunnen worden voor andere bouwgronden. De derde kanttekening is meer principieel van aard. Op zich is het positief dat Schiphol nu als een volwassen bedrijf wordt beschouwd dat, binnen door de overheid vastgestelde milieu-grenzen, zelf kan aangeven hoe het vliegverkeer het beste geregeld kan worden. Dat betekent ook het einde aan het gedoogbeleid: de grenzen staan vast en Schiphol moet daarop dan afgerekend kunnen worden. Wat we echter niet willen is dat de minister hierdoor niet meer aanspreekbaar zou zijn op alles wat het vliegverkeer en Schiphol betreft. Als de politiek dat wil, moet ze Netelenbos naar de Kamer kunnen roepen en niet naar Cerfontaine worden doorverwezen. We willen niet dat er weer zo`n situatie ontstaat als met de NS, waar je de minister nauwelijks meer kunt aanspreken op zaken als loketten en tarieven. De minister blijft verantwoordelijk en de politiek behoudt het primaat. Deze besluitvorming kan dus geen carte blanche zijn voor Schiphol.

Woordvoerder: Jacob Reitsma 0527-615830
Voor verdere informatie: Bieke Oskam 070-3182509 of 06-53153269