NVJ: 1 sectie voor lokale journalisten

Datum nieuwsfeit: 17-12-1999
Nederlandse Vereniging van journalisten

Één sectie voor lokale journalisten
De NVJ bundelt vanaf volgend jaar de belangenbehartiging voor journalisten bij nieuwsbladen en huis-aan-huisbladen in één sectie voor lokale journalisten. De besturen van de huidige nieuwsblad-sectie en de sectie huis-aan-huisbladjournalisten hebben het initiatief genomen voor een samengaan. De nieuwe sectie staat ook open voor kabelkrant-journalisten.
Het initiatief voor de nieuwe sectie is afkomstig van Dick van Rheenen, voorzitter van de nieuwsbladjournalisten. Bij zijn benoeming begin dit jaar kondigde hij al aan betere samenwerking met de huis-aan-huisblad collega's te beogen. 'Onderlinge gesprekken hebben ons geleerd dat de verschillen eigenlijk helemaal niet zo groot zijn. Uiteindelijk hebben we geconcludeerd dat een fusie ons in staat stelt een sterkere partij te worden. Elk afzonderlijk zijn we immers maar heel klein.'
De verschillen hebben bijvoorbeeld betrekking op de journalistieke onafhankelijkheid. Nieuwsbladen kennen een redactiestatuut. Bij huis-aan-huisbladen is sprake van een redactievertegenwoordiging. Volgens huis-aan-huisblad-voorzitter Peter Noorland hoeft dat feitelijke verschil een gezamenlijke belangenbehartiging niet in de weg te staan. 'Verschillen worden gerespecteerd. Wij kunnen heel goed blijven werken met de redactievertegenwoordiging.' Ook sluiten beide secties nu een eigen CAO af. Die blijven vooralsnog, ook al zijn de materiële verschillen tussen beide overeenkomsten niet erg groot. Er zijn meer secties waarbinnen meerdere CAO's van kracht zijn. Al hoewel. Van Rheenen en Noorland hopen wel dat van de schaalvergroting binnen de NVJ een voorbeeld uitgaat naar de werkgevers. Wellicht kan ook aan werkgeverszijde op den duur een bundeling van krachten plaatsvinden. Nog onlangs kreeg de NVJ te horen dat de VSHU niet in staat is een onderhandelingsdelegatie te vormen. Beide heren spreken overigens niet meer over nieuwsblad- en huis-aan-huisbladjournalisten. Het gaat om lokale journalistiek en betaalde en onbetaalde nieuwsbladen. Collega's bij kabelkranten kan nu ook onderdak binnen de vereniging worden geboden. Dat betekent alvast een winst, zo menen zij.
Beide sectie-voorzitters verwachten dat door bundeling van krachten meer aandacht kan ontstaan voor de problemen waar hun sector mee kampt. Het aantal betaalde nieuwsbladen krimpt. Uitgeverijen hebben door een tekort aan bezorgers in toenemende mate problemen met de bezorging van hun bladen. Ketenvorming bij de middenstand maakt advertentiewerving moeizamer.
Gaat het om journalistiek, dan zouden Van Rheenen en Noorland graag een verdergaande professionalisering zien. De traditionele correspondent sterft uit. Dat zou moeten worden gecompenseerd door meer werknemers in vaste dienst.
Noorland: 'Ook is er een imagoprobleem. Vanuit de journalistieke opleidingen bestaat geen belangstelling voor onze bladen. Terwijl kwaliteitsverbetering ook voor ons telt. Daarvoor hebben we jonge journalisten nodig.'
De komst van de sectie lokale journalisten behoeft nog bestuurlijke goedkeuring. De leden van de twee oude secties zullen zich begin volgend jaar over het samengaan uitspreken. Ook de Verenigingsraad van de NVJ moet in haar voorjaarsvergadering de komst van een nieuwe sectie goedkeuren.
Wel is inmiddels een feestelijk begin voorzien. Tijdens een dag voor de lokale journalistiek op 9 maart in Meppel wordt de stand van zaken in de branche opgemaakt. In workshops komen de vele aspecten van 'de journalistiek om de hoek' aan de orde. Want over één ding zijn Van Rheenen en Noorland het roerend eens: in regionale dagbladen komen zoveel zaken niet aan de orde, dat er voldoende werk aan de winkel is.