Nettowinst Friesland Coberco 1999 is circa 80 miljoen gulden

Friesland Coberco Dairy Foods

17 december 1999

Nettowinst Friesland Coberco 1999: circa 80 miljoen gulden

Friesland Coberco Dairy Foods verwacht over het gehele jaar 1999 een nettowinst van circa 80 miljoen gulden te realiseren. De omzet blijft ongeveer gelijk aan die van 1998 (8,6 miljard gulden).

De nettowinst is 50 miljoen gulden lager dan over 1998 (130 miljoen gulden). Belangrijkste oorzaken van de lagere winst zijn de achterblijvende resultaten van Frico Cheese en de gevolgen van de dioxine-affaire.

In het Halfjaarbericht 1999 werd al de verwachting uitgesproken dat over geheel 1999 een aanzienlijk lagere winst zou worden gerealiseerd.

Met merkproducten zijn goede resultaten behaald. Friesland Consumer Products Europe heeft een goed jaar achter de rug. Met name de export van houdbare zuivelproducten heeft zich goed ontwikkeld. Ook Riedel heeft een goed jaar gekend. Coberco Zuivel is geconfronteerd met toenemende concurrentie en druk op de marges. De aangescherpte merken- en distributiestrategie tezamen met het herstel van valuta als Indonesische Roepia en Thaise Baht heeft tot een forse verbetering geleid van de resultaten van Friesland International.

De verkoopprijzen van generieke producten als melk- en weipoeders, boter en kaas hebben als gevolg van de marktontwikkelingen op een lager niveau gelegen vergeleken met 1998. De werkmaatschappijen Borculo Domo Ingredients, Frico Cheese en Friesland Coberco Butter Products zijn voor een belangrijk deel nog afhankelijk van generieke producten. Met name Frico Cheese is in de loop van het eerste halfjaar geconfronteerd met een scherpe daling van de verkoopprijzen voor kaas, wat heeft geleid tot een lagere netto-omzet en resultaat. In de laatste maanden van 1999 is de vraag naar kaas gestegen en zijn de verkoopprijzen aangetrokken.

De dioxine-affaire heeft een negatieve invloed gehad op de omzet en heeft uiteindelijk het resultaat met circa 40 miljoen gulden verminderd. Zowel de verkopen van Friesland Madibic Food Service uit het Belgische Lummen als de export van in Nederland geproduceerde zuivelproducten hebben wereldwijd geleden als gevolg van blokkades van producten door overheden en afnemers. Nog steeds zijn niet alle aangetaste marktposities teruggewonnen. Herstel van vertrouwen vraagt tijd en extra marktinvesteringen.

In lijn met de sinds de fusie ingezette strategie is in 1999 bij diverse werkmaatschappijen fors geïnvesteerd in het versterken van de afzetpositie en het optimaliseren van de bedrijfsvoering. Met name bij Frico Cheese is dit gebeurd zowel op het terrein van productie en veredeling als in verkooporganisaties. Binnen het gehele concern is veel aandacht besteed aan verdere integratie en afstemming van de bedrijfsvoering van verschillende onderdelen als gevolg van de fusie eind 1997.