Productschap Tuinbouw: veel appelen in voorraad EU-landen

Datum nieuwsfeit: 17-12-1999
TuinbouwNet

EU: veel appelen in voorraad

De appelvoorraad in de EU was op 1 december jongstleden tien procent groter dan een jaar geleden. Door de grote oogsten liggen in vrijwel alle EU-landen meer appelen in opslag. De voorraad peren kwam in de Unie begin deze maand kleiner uit vergeleken met dezelfde datum van 1998, zo bericht het Productschap Tuinbouw (PT).

Het PT heeft voor de belangrijkste fruitproducerende landen de cijfers op een rijtje gezet. In Italië lag op 1 december jongstleden nog bijna 1,3 miljoen ton appelen in voorraad, vijf procent meer dan een jaar geleden. De Italianen hebben vooral veel appelen van de rassen Golden Delicious en Red Delicious in de koelcellen.

Ook de Fransen hebben nog veel appelen in opslag. In totaal lag er op 1 december jongstleden nog 860.000 ton in de koeling tegen 717.000 ton in 1998. Van de 'nieuwe' rassen Gala, Fuji en Braeburn zijn de voorraden in Frankrijk op dit moment veel groter dan een jaar geleden.

De Duitse appelproductie is dit jaar weer erg ruim uitgevallen. Hierdoor kwam de voorraad begin december maar een fractie lager uit in vergelijking met 1998, toen er een recordhoeveelheid appelen in opslag lagen. De Duitsers beschikken nog over veel Elstar en Jonagold.

Deze rassen zijn ook in Nederland nog in ruime mate voorhanden. Volgens het PT kwam de voorraad Jonagold in ons land op 1 december jl. uit op 95.000 ton. Hiermee lag er tien procent meer in opslag vergeleken met een jaar geleden. Van het appelras Elstar bedroeg de Nederlandse voorraad begin deze maand 100.000 ton, vier procent meer dan in 1998.

In België lag op 1 december nog 164.000 ton appelen in de koelhuizen tegen zo'n 145.000 ton in de beide voorgaande jaren. Onze zuiderburen hebben dit seizoen nog erg veel Jonagold en Boskoop in de cellen. In Engeland bestaat de appelvoorraad voornamelijk uit Cox's O.P. en Bramley Seedling. Van beide rassen liggen er op dit moment ongeveer evenveel appelen in opslag als in 1998.

Appelvoorraad in een aantal EU-landen* per 1 december

Pt x 1.000 ton

1997/98 1998/99 1999/00
Italië 1.200 1.237 1.298
Frankrijk 944 717 860
Duitsland 265 330 326
Nederland 280 295 310
België 145 146 164
Spanje 246 169 247
Engeland 70 119 124
Totaal 3.150 3.013 3.329

* van de overige EU-landen zijn op dit moment nog geen voorraadcijfers bekend

Minder peren

Italië is veruit de belangrijkste perenproducent in de EU. Op 1 december jongstleden hadden de Italianen nog 265.000 ton peren in voorraad tegen 300.000 ton op hetzelfde tijdstip in 1998. Conference, Doyenné du Comice en het typische Italiaanse ras Abate Fetel zijn de meest geteelde rassen. De voorraad Conference was begin deze maand in Italië tien procent groter dan een jaar geleden. Van de andere rassen lagen er minder peren in de koelhuizen.

Ook de Spanjaarden beschikken nog over een ruime hoeveelheid Conference. Op 1 december jl. hadden ze 65.000 ton van dit perenras in de cellen tegen 53.000 ton in 1998. In België en Nederland is Conference eveneens het hoofdras. De Belgen hadden begin deze maand vijftien procent meer Conference in opslag vergeleken met een jaar geleden en in Nederland was de voorraad van deze exportpeer vier procent kleiner. Zowel in ons land als bij onze zuiderburen is de voorraad Doyenné du Comice op dit moment gering.

Perenvoorraad in enkele EU-landen* per 1 december

pt x 1.000 ton

1997/98 1998/99 1999/00
Italië 161 300 265
Nederland 73 65 60
Spanje 139 153 154
België 58 56 62
Totaal 431 574 541

Van de overige EU-landen zijn op dit moment nog geen voorraadcijfers bekend.