Ruppert en Polak vakbondsmannen van de eeuw

Datum nieuwsfeit: 17-12-1999

CNV

CNV-enquête over vakbondsman van de eeuw

Ruppert en Polak zijn vakbondsmannen van de eeuw

Marinus Ruppert en Henri Polak zijn de vakbondsmannen van de eeuw. Dat is de uitkomst van een enquête dat het CNV-blad Opinie hield onder vijftig mensen uit de vakbeweging, werkgeverswereld, politiek, wetenschap en journalistiek. CNV-voorzitter Doekle Terpstra roemt Ruppert om zijn optreden in de Tweede Wereldoorlog. Ruppert heeft toen met anderen het CNV opgeheven omdat hij weigerde samen te werken met het fascistische regime. Alexander Rinnooy Kan, bestuurslid ING en voormalig voorzitter van VNO-NCW kiest voor Polak, omdat .de familie van mijn grootmoeder haar eerstbetaalde vakantie aan hem te danken heeft..

Marinus Ruppert (1911-1992), als arbeider werkzaam in de Aalsmeerse kassen, raakte betrokken bij de Nederlands Christelijke Landarbeidersbond (NCLB), de grootste CNV-bond. Hij maakte snel carrière en was op zijn 28ste voorzitter. Na de oorlog streed Ruppert voor de eigen verantwoordelijkheid van werknemers en werkgevers om samen algemeen geldende arbeidsovereenkomsten af te sluiten. Hiermee ging hij in tegen de door de toenmalige kabinetten gevoerde centraal geleide loonpolitiek. Ruppert speelde een grote rol in de Stichting van de Arbeid en de Sociaal-Economische Raad. In 1959 nam Ruppert afscheid van het CNV en werd hij lid van de Raad van State, waarvan hij later tot vice-president werd benoemd.

Henri Polak (1863-1943) blies in 1892 met enkele vrienden de Nederlandsche Diamantbewerkers Vereniging (NDV) opnieuw leven in. Twee jaar later werd hij voorzitter van de Algemeen Nederlandsche Diamantbewerkers Bond. Het is aan Polaks kwaliteiten te danken dat de ANDB een moderne vakbond werd, een strak geprofessionaliseerde vakorganisatie, die nog steeds een voorbeeld is voor de hedendaagse bonden. Polak vroeg als eerste contributie voor het lidmaatschap. Dat geld besteedde hij aan het in dienst nemen van vrijgestelden om de belangen van de leden te kunnen verdedigen. In 1906 werd het Nederlandsch Verbond van Vakvereenigingen opgericht, met Polak als eerste voorzitter.

Premier Wim Kok, voormalig FNV-voorzitter, komt als derde uit de enquête. Opvallend is dat hij met name door werkgevers (Klaas Doornbos, LTO-Nederland en Jan Kamminga, voormalig MKB-voorzitter) en journalisten (Vasco van der Boon, Financieel Dagblad en G.B.J. Hiltermann) genoemd wordt. Kok kiest zelf voor Polak, omdat .hij de grondlegger is van de moderne arbeidersbeweging.. Andere genomineerden waren Adri de Boon (NVV), André Kloos (NVV) en Herman Bode (NKV en FNV).

----------------------------------------------------------------------

Meer informatie voor de sociaal-economische redactie:

Het gehele artikel over de vakbondsman van de eeuw is te lezen op de CNV-site: www.cnv.nl
CNV-voorlichter Karin Jansen: 030 . 2913707 (w) of 06 . 53400399.

17 dec 99 16:01