Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

HSL Groene Harttunnel naar Frans-Nederlands bouwconsortium

Datum nieuwsfeit: 17-12-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

MINISTERIE VENW

www.minvenw.nl

MIN VenW: PERSBERICHT

HSL GROENE HARTTUNNEL NAAR FRANS-NEDERLANDS BOUWCONSORTIUM

Het Frans/Nederlandse bouwconsortium Bouygues S.A/Koop Holding Europe B.V. mag de boortunnel voor de hogesnelheidslijn onder het Groene Hart aanleggen. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat gunt het contract aan deze bouwcombinatie, omdat het ontwerp het beste voldoet aan de eisen die de overheid heeft gesteld. Bouygues/Koop start begin 2000 met de aanleg van de zeven kilometer lange tunnel, die onderdeel uitmaakt van de HSL-Zuid, de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en de Belgische grens. De minister van Verkeer en Waterstaat is verantwoordelijk voor het HSL-project.

Het contract voor de treintunnel onder het Groene Hart werd het afgelopen jaar volgens de Europese regelgeving openbaar aanbesteed. Uiteindelijk mochten vijf bouwcombinaties meedingen naar het contract. Op basis van de aanbiedingen en de daaropvolgende onderhandelingen met de bouwcombinaties, heeft de projectorganisatie HSL-Zuid gekozen voor Bouygues/Koop.

Het ontwerp van de bouwcombinatie wijkt aanzienlijk af van het referentie-ontwerp van de projectorganisatie HSL-Zuid. Bouygues/Koop ontwierp een tunnel die bestaat uit één buis met een diameter van meer dan 14 meter. Daarmee wordt de boortunnel Groene Hart de tunnel met de grootste diameter ter wereld. Bouyges/Koop deed zijn bod volgens de .Design and Construct.-methode. Dat betekent dat het consortium niet alleen bood op de constructie van een ontwerp van de opdrachtgever, maar zelf ook het ontwerp voor zijn rekening nam.

De Frans/Nederlandse combinatie zal begin van het komende jaar met de bouw van de tunnel beginnen. Naar verwachting zullen de werkzaamheden circa vier jaar in beslag nemen. In 2005 zal de tunnel - inclusief de rest van de HSL-Zuid - in gebruik worden genomen.

Marian van den Akker, 070-3516088
Ellen Timmer, 070-3517112

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie