Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Jaarlijks 200 doden minder bij handhaving snelheidslimiet

Datum nieuwsfeit: 18-12-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid

Jaarlijks 200 doden minder als 90% van de automobilisten buiten de kom zich aan de snelheidslimieten houdt

Als 90% van de automobilisten zich op wegen buiten de bebouwde kom aan de snelheidslimiet zou houden, zouden er jaarlijks 200 verkeersdoden minder vallen. Dit is bekend gemaakt door
ir F.C.M. Wegman, directeur van de Stichting Wetenchappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, in het nieuws van RTL4 op zaterdagavond 18 december 1999.
Op autosnelwegen zouden er jaarlijks 50 doden minder vallen; dat is een halvering van het aantal dat in 1998 op snelwegen is omgekomen. Op wegen waar 80 km/uur mag worden gereden, vallen per jaar ruim 500 doden; dit zou met een kwart omlaag gaan als 90% van de automobilisten zich aan de limiet zou houden.

Ook het aantal zwaargewonden zou fors omlaag gaan: 250 minder op autosnelwegen en 1000 op overige wegen buiten de kom (een reductie van 25%).

Het percentage automobilisten dat de snelheidslimiet nu overschrijdt, bedraagt 35-40% op autosnelwegen en 25-30% op wegen met een limiet van 80 km/uur.

De uitspraken van de SWOV zijn gebaseerd op eerder onderzoek van de SWOV naar de effecten van de limietdifferentiatie op het snelwegennet in 1988, en op Zweeds en Engels onderzoek naar effecten van snelheidsveranderingen op de verkeersveiligheid.

Snelheidsbeheersing zou volgens de SWOV in de komende periode een van de belangrijkste speerpunten van het verkeersveiligheidsbeleid moeten zijn. Op autosnelwegen is op korte termijn resultaat te boeken met behulp van grootschalige voorlichting, gevolgd door toezicht op het hele snelwegennet. Op 80-km-wegen zijn ook aanpassingen aan het wegennet noodzakelijk om de rijsnelheden beter te beheersen. Op de langere termijn is veel te verwachten van voertuigelektronica, en de Intelligente Snelheids Adaptor (ISA) in het bijzonder.

Leidschendam, 18 december 1999


Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie