Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Zelenka en Bach in kerstconcert Utrechts Consort

Datum nieuwsfeit: 18-12-1999
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

18, 22 en 26 december:

Zelenka en Bach in kerstconcert Consort de kleine Johannes

Na de succesvolle uitvoeringen van Bach´s Matthäus Passion in het voorjaar zal het Utrechts Consort de kleine Johannes in december de volgende werken uitvoeren:


- Missa Dei Patris ZWV 19 van Jan Dismas Zelenka
- Magnificat BWV 243, met toegevoegde kerst-delen uit BWV 243a, van Johann Sebastian Bach.

De uitvoeringen vinden plaats op:

18 december om 20.15 uur in de Heilige Vitus aan het Melkpad in Hilversum 22 december om 20.15 uur in de Geertekerk in Utrecht 26 december om 15.00 uur in de Waalse Kerk in Amsterdam

Uitvoerenden:
Consort de kleine Johannes o.l.v. Rolf Buijs
Iris de Koomen - sopraan
Nine van Strien - alt
Hans van Dijk - tenor
Onno Pels - bas (H´sum, A´dam)
Jan Willem Baljet - bas (Utrecht)

Kaarten kosten 22,50 (17,50 met reductiepassen) en zijn verkrijgbaar bij De Muziekerije (Hilversum) en Muziekhandel Groen (Amsterdam). Kaarten zijn telefonisch te bestellen op nummer 030 - 2446134 en onder voorbehoud verkrijgbaar voor aanvang van het concert.


*****

Programmatoelichting

Zelenka schreef zijn ´Missa ultimarum prima, dicta: Missa Dei Patris´ in 1740, vijf jaar voor zijn dood. Zijn hele leven bracht Zelenka door aan het Saksische hof, de laatste 35 jaar zelfs als hofkapelmeester. Hij had de opdracht nieuwe muziek voor de hofkapel te schrijven en bovendien werken van andere componisten in te studeren. Zijn werken genieten maar weinig bekendheid, waarschijnlijk omdat Zelenka in de schaduw is blijven staan van zijn tijdgenoten Bach, Händel en Vivaldi.

Hoewel het jaartal 1740 doet vermoeden dat de Missa Dei Patris een werk uit de late barok is, blijkt de stijl veel eerder aan te sluiten bij de muziek van de volgende generatie componisten, eventueel galant te noemen, bij gebrek aan een betere omschrijving. Zelenka werd sterk beïnvloed door de muziek van Hasse, die op zijn beurt veel elementen uit de Italiaanse opera naar Bohemen heeft gebracht.
De Missa Dei Patris is, net als de andere werken van Zelenka, verdeeld in een aantal nummers, elk met een vrij korte passage van de mistekst als basis. Doordat de tekstdelen kort zijn, zijn de delen sterk verschillend elkaar in bezetting en sfeer. Er zijn grote koordelen, afgewisseld met kunstige koorfuga´s en lyrische aria´s. Hoewel de mis ruim een uur duurt is de bezetting bepaald klein: twee vioolpartijen versterkt door hobo´s, altviolen en basso continuo. De muziek kenmerkt zich dan ook niet door spectaculaire muzikale effecten, maar veeleer door een mengeling van melancholie, warmte en opgewonden extase.

Bachs Magnificat hoort nog wel tot de barok en is meteen een van de parels van de periode. Samen met de Hohe Messe behoort het Magnificat tot de weinige werken van Bach die in het Latijn zijn geschreven. Al deze Latijnse stukken zijn geschreven vanaf 1723, toen Bach werd benoemd tot cantor aan de Thomaskerk in Leipzig.
De eerste versie van het vesper ´Magnificat anima mea Dominum´ schreef Bach in Es-groot. In 1732 transponeerde hij het stuk naar D-groot, om het gebruik van trompetten mogelijk te maken. Bovendien liet hij de vier extra delen weg, die met name voor de kersttijd bedoeld zijn, om zo te zorgen dat het werk ook tijdens andere hoogtijdagen gespeeld kon worden.

De structuur van het Magnificat is uniek binnen het oeuvre van Bach: hoewel de bezetting met trompetten, hobo´s en pauken veel lijkt op die van een grote feestcantate is het werk compact. Het koor is, net als in de Hohe Messe, vijfstemmig, de aria´s worden niet herhaald, zoals wel gebruikelijk is in de cantates, en het beginkoor ´Magnificat´ komt aan het einde van het werk terug als ´Sicut erat in principio´. Deze compactheid geeft het stuk een enorme kracht en verrassende impact.

Consort de kleine Johannes

In het voorjaar van 1991 ontstond binnen het Utrechts Studenten Koor en Orkest het idee om één van de grote werken van Bach, de Johannes Passion, in kleine bezetting uit te voeren. Na een reeks van succesvolle concerten werd besloten tot de oprichting van het Consort dat de naam ´De kleine Johannes´ kreeg. Vanaf dat moment heeft het Consort vrijwel ieder voor- en najaar concerten gegeven.

De programmering van het Consort kenmerkt zich door een voorliefde voor polyfone muziek, met name uit de Barok, hoewel enkele uitstapjes naar nabij gelegen perioden niet geschuwd worden. Naast werken van J.S. Bach heeft het Consort muziek van C.P.E. Bach, Händel, Mozart, Charpentier en Campra uitgevoerd. In december 1995 werkte het Consort de kleine Johannes mee aan acht zeer succesvolle uitvoeringen van The Tempest van Purcell en in het najaar van 1997 werd Die Jahreszeiten van Haydn uitgevoerd. In april wil het Consort op tournee naar Bethlehem met Bachs Matthäus Passion.

Het Consort bestaat uit een koor met vijf zangers per stemgroep en een orkest van 8 violen, 2 altviolen, basso continuo en enkele blazers. Met moderne instrumenten streeft het Consort naar doorzichtige uitvoeringen en wil met name de retoriek in de muziek levend houden.

Dirigent Rolf Buijs is reeds vanaf het eerste uur als artistiek leider aan het Consort de kleine Johannes verbonden. Na een vioolstudie in Utrecht en Amsterdam en een studie orkestdirectie in Rotterdam geeft Rolf Buijs nu leiding aan een aantal ensembles. Naast De kleine Johannes staan het Haarlems Bach Ensemble en het Naardens Kamerorkest onder zijn leiding. Bovendien leidt hij het Escher Ensemble, een uniek ensemble met een bezetting van saxofoons en strijkers.

Albert Edelman
030 - 2520315

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie