AEX-index naar nieuwe recordhoogte

20 december 1999

STEMMINGSBEELD

OPTIEBEURS VAN AMSTERDAM EXCHANGES

Op een uitermate positief gestemde beurs sloten de meeste fondsen vandaag belangrijk hoger. De AEX-index begon de dag op een stand van 634.72 en maakte gedurende de sessie een gestage opmars. Om 16.30 uur sloot de AEX-index op het nieuwe record van 643.52, een winst van niet minder dan 8.80 punten. De hoogste top van de dag lag op 644.13. Er werden een kleine 12.000 contracten verhandeld op de AEX-index.

Met 15% van de omzet was kruideniersbedrijf Ahold verreweg het populairste fonds van de dag: meer dan 26.000 contracten werden verhandeld. Met name de jan 30 calls en de jan 25 puts waren gewild. Bij de langjarige series waren vooral de 02 oct 15.88 calls en puts geliefd bij de beleggers: 1650 respectievelijk 1200 contracten vonden een nieuwe eigenaar. Ahold steeg van 25.61 naar 26.92, een winst van 1.31.

Koninklijke Olie / Royal Dutch was een goede tweede in de omzetranglijst met ruim 12% van de omzet. Geheel tegen de algemene positieve trend in sloten Olies op 61.05, een verlies van een halve Euro.

Op de derde plaats kwam bankenfonds ABN Amro met 10% procent van de verhandelde contracten. AAB sloot op 24.40, een bescheiden winstje na het vorige slot op 24.29.

Bij de Midkapfondsen gaf Getronics de toon aan: het fonds won 4.20 punten om te sluiten op 78.35. De omzet was met ruim 2900 contracten naar verhouding fors.

Dordtsche Petroleum verloor 0.25 Euro en sloot op 51.50. Er werden ruim 524 opties op de houdstermaatschappij en potentiële overnamekandidaat verhandelt.

Bij de FTI futures verwisselden ruim 5000 contracten van eigenaar, vrijwel zonder uitzondering in de afloopmaand januari.

Vandaag werden er op de optiebeurs van Amsterdam Exchanges in totaal ruim 180.278 contracten verhandeld, waarvan 113.824 calls en 61.333 puts. De call/put ratio bedroeg 1.86.