Brief VWS over bromfiets op de rijweg

Datum nieuwsfeit: 20-12-1999
Tweede Kamer der Staten Generaal

26800XII.045 brief min vw over bromfiets op de rijweg
Gemaakt: 23-12-1999 tijd: 14:35

1

26800 XII Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) voor het jaar 2000

nr. 45 Brief van de minister van Verkeer en Waterstaat

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 20 december 1999

Door de heer Eurlings zijn tijdens de regeling van werkzaamheden op woensdag 15 december 1999 naar aanleiding van een persbericht van de Fietserbond enfb ter gelegenheid van de invoering van `bromfiets op de rijbaan' de volgende vragen gesteld.

Wat is de huidige stand van zaken en wanneer kunnen wij alsnog 100% invoering bereiken?

Het inwerkingtredingsbesluit houdt in dat met ingang van 15 december
1999 de algemene verkeersregels gewijzigd zijn. De voornaamste verandering is dat bromfietsers nergens gebruik mogen maken van een fietspad dat is aangeduid door het bekende ronde blauwe bord met (alleen) het fietssymbool. De verkeersregels gelden voor het gehele wegennet. 100 % invoering heeft dus plaatsgevonden.

Hoe gaan wij om met gemeenten die een uitzonderingspositie claimen?

De verkeerswetgeving staat geen uitzonderingen toe. Wel kan voor een bepaalde route besloten worden om de paden aan te duiden als fiets-bromfietspad door plaatsing van het bijbehorende verkeersbord (rond, blauw met een fiets- en een bromfietssymbool). Dat is een afweging van belangen die behoort tot de autonomie van de wegbeheerder, zij het dat beroepsmogelijkheden bestaan. In een aantal gemeenten hebben leden van de Fietsersbond enfb bezwaar gemaakt omdat ze van mening zijn dat het beter zou zijn om op de betreffende routes de bromfiets op de rijbaan te laten rijden.

Wat is het effect op de verkeersveiligheid van deze onduidelijkheid?

Voor de weggebruiker is het duidelijk. Bromfietsers rijden vanaf 15 december 1999 op de rijbaan, tenzij er een verkeersbord fiets-bromfietspad staat.

Het is te vroeg om nu al een oordeel te geven. Vooralsnog ga ik ervanuit dat wegbeheerders verstandig omgaan met hun mogelijkheden.

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

T. Netelenbos