Cordaid: Sterke regie en integrale aanpak buitenlands beleid

Datum nieuwsfeit: 20-12-1999

CORDAID

CORDAID: STERKERE REGIE EN INTEGRALE AANPAK BUITENLANDS BELEID

Den Haag, 20 december 1999

CORDAID BEPLEIT STERKERE REGIE EN INTEGRALE AANPAK BUITENLANDS

BELEID

Meer complementariteit te realiseren tussen Hoge Commissaris voor Nationale Minderheden, lokale NGO's en Nederlandse overheid.

'In het buitenlandbeleid en het beleid voor Ontwikkelingssamenwerking van de Nederlandse regering dient veel sterker dan voorheen de regie gevoerd te worden om de complementariteit en de comperatieve voordelen van de programma's van de Hoge Commissaris voor de Minderheden, de Nederlandse overheid en de aanwezige capaciteiten in de lokale samenleving te realiseren.'
Dat zei Hans Kruijssen, algemeen directeur van de katholieke ontwikkelingssamenwerking Cordaid, vandaag in Den Haag bij de première van 'De Stille Diplomaat', een documentaire over mr. Max van der Stoel, Hoge Commissaris voor de Nationale Minderheden van de OVSE. De vertoning vond mede plaats op initiatief van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Kruijssen bepleit goede en open communicatielijnen van niet-gouvernementele organisaties (NGO's) naar de Hoge Commissaris 'opdat zijn kennis over wat bij de bevolking leeft, zo groot mogelijk is en omgekeerd de verwachtingen van die bevolking ook zo realistisch mogelijk zijn.'

'De Stille Diplomaat' is geheel gewijd aan de werkzaamheden van mr. Van der Stoel en werd gemaakt door filmmaker Rob Hof. De Humanistische Omroep zendt 'De Stille Diplomaat' op 5 januari 2000 uit op Nederland
1.

Bilance, Memisa, Mensen in Nood en Vastenaktie bundelen vanaf 1 januari a.s. hun krachten in Cordaid.

Noot voor redactie (

Noot voor redacties