Telfort: bericht OPTA's oplossing schaarsteproblemen onjuist

Datum nieuwsfeit: 20-12-1999
Telfort persbericht

Amsterdam, 20 december 1999 Bericht OPTA over oplossing schaarsteproblemen op Telefoonnet... niet onderschreven door nieuwe marktpartijen
Telfort en EnerTel zijn van mening dat het bericht dat OPTA onlangs (9 december 1999) heeft verspreid onjuist is overgekomen. OPTA lijkt te suggereren dat er geen schaarste meer is aan interconnectiecapaciteit die door KPN moet worden aangeboden. Deze suggestie van OPTA is in strijd met de feiten, omdat nieuwe marktpartijen voor dit probleem juist de aandacht van OPTA hebben gevraagd.

Voornoemde partijen hebben regelmatig aan OPTA aangegeven dat de schaarste, in allerlei vormen, aanhoudt en dat zij hierdoor schade lijden. Betekenisvolle concurrentie met KPN komt door de beperkte leveringen door diezelfde KPN moeilijk op gang. Wel heeft OPTA opgemerkt dat er naar hun inzicht ondoorzichtige onderhandelingen zijn gevoerd waardoor geen duidelijk zicht is verkregen op de hardheid van de tekorten.
Partijen zijn van mening dat in de onderhandelingen toezeggingen niet gestand zijn gedaan.
OPTA moet, naar de mening van deze partijen, dan ook onverkort toezicht blijven houden op de planning en realisatie van interconnectiecapaciteit door KPN. Dat OPTA, op grond van een onvolledige waarneming, nu afziet van het nemen van effectieve maatregelen om bij KPN tijdig voldoende interconnectiecapaciteit te waarborgen, wordt door voornoemde partijen betreurd. OPTA zal, zoveel mogelijk in samenwerking met alle betrokken partijen een sneller en realistischer "forecasting" systeem moeten ondersteunen en toezicht moeten uitoefenen op de naleving daarvan.