Fast Ferries varen vanaf 20 december elke 40 minuten

Persbericht 30 november 1999

Meer afvaarten

Fast Ferries varen vanaf 20 december elke 40 minuten

Vanaf maandag 20 december tot maandag 1 mei 2000 gaan de Fast Ferries tussen Dordrecht en Rotterdam varen in een 40-minutendienst in plaats van een uurdienst. Daarbij wordt het aantal afvaarten verhoogd, maar blijven de huidige aangepaste vaarsnelheden gehandhaafd. De reistijd Dordrecht - Rotterdam bedraagt in de nieuwe dienstregeling een kleine 40 minuten. Bedoeling is dat er nog dit jaar een plan van aanpak wordt opgesteld om de reistijden van de Fast Ferry te verkorten. Tot 20 december blijven de Fast Ferries de huidige uurdienst varen. Wel worden op de Sinterklaas-koopavonden en op zondagen extra afvaarten ingelast. Er reizen inmiddels wekelijks ruim 3.000 passagiers met de Fast Ferry.

Het besluit tot de 40-minutendienst en het opstellen van een plan van aanpak is genomen in een gezamenlijk overleg tussen de vaarwegbeheerders (Rijkswaterstaat en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam), de Rivierpolitie Rotterdam-Rijnmond, de Waterpolitie Groep Dordrecht, de Provincie Zuid-Holland en Fast Ferry. Begin november is in dit overleg reeds besloten om de frequentie van de Fast Ferries tijdelijk terug te brengen naar een uurdienst in plaats van de beoogde halfuursdienst. Dit naar aanleiding van klachten van andere vaarweggebruikers op de waterbeweging die de schepen veroorzaken. Daardoor kunnen de Fast Ferries op dit moment niet zonder meer hun snelheid van 55 kilometer per uur handhaven.

Inmiddels zijn achtergronden en oorzaken nader in kaart gebracht. Uit een voorlopige inventarisatie en een evaluatie daarvan blijkt dat niet de hoogte maar de lengte van de golven, veroorzaakt door de schepen, door een aantal andere vaarweggebruikers als hinderlijk wordt ervaren. De komende maanden wordt gewerkt aan structurele oplossingen. Er zal onder meer gekeken worden naar afmeersystemen van en alternatieve ligplaatsen voor andere vaarweggebruikers. Daarnaast wordt onderzoek verricht naar aspecten als waterdiepte, oevervorm en de invalshoek van de golven.

Alle betrokken overheden en bedrijven onderstrepen het grote maatschappelijk belang dat er met het openbaar vervoer over water in de regio Zuid-Holland-Zuid is gemoeid.

______________________________________________________

Noot voor redacties