Installatie prof. dr. Blom als rector Universiteit Nijmegen

Datum nieuwsfeit: 20-12-1999

PB 99-136
Nijmegen, 15 december 1999.

RECTORAATSOVERDRACHT MAANDAG 20 DECEMBER
INSTALLATIE PROF. DR. BLOM ALS RECTOR KATHOLIEKE UNIVERSITEIT NIJMEGEN

Maandag 20 december zal prof. dr. C.W.P.M. Blom, hoogleraar plantenoecologie, worden ge-installeerd als nieuwe rector magnificus van de Katholieke Universiteit Nijmegen. Prof. Blom is de opvolger van prof. dr. T.J.M. van Els. De plechtige overdracht vindt plaats in de grote zaal van Concertgebouw De Vereeniging in Nijmegen. Aanvang 15.00 uur. Prof. Blom wordt de 56e rector van de universiteit. Zijn ambtstermijn is acht jaar. Als lid van het College van Bestuur geeft de rector mede leiding aan een instelling met rond 5.000 werknemers en 13.000 studenten. 'Samenwerken' vormt de leidraad van zijn rectoraat. In zijn rede 'Het geheel is meer dan de som der delen', formuleert de nieuwe rector tien speerpunten waarvoor hij zich sterk gaat maken gedurende zijn ambtsperiode.

Vertrekkend rector magnificus prof. dr. T.J.M. van Els heeft het ambt gedurende zes jaar bekleed. Daarvoor was hij sinds 1981 hoogleraar Toegepaste taalkunde, in het bijzonder het leren en onderwijzen van moderne vreemde talen. In zijn ambtsperiode heeft prof. Van Els zich ondermeer sterk gemaakt voor het academisch gehalte van de universiteit. In diezelfde periode is de nieuwe wet Modernisering Universitaire Bestuursstructuur in werking getreden, een wet die de bestuurlijke verhoudingen ingrijpend heeft gewijzigd. Van Els vindt dat de principes van de MUB-managementstructuur met een zekere eigenzinnigheid uitgevoerd moeten worden, wil men de academische vrijheid van de onderzoeker en de daarbij horende verantwoordelijkheden koesteren. Prof. Van Els keert terug naar de wetenschap en zal in september 2000 als hoogleraar afscheid nemen.

Noot voor de pers:

De redes die worden uitgesproken bij de rectoraatsoverdracht zijn onder embargo verkrijgbaar bij de Dienst Communicatie van de KU Nijmegen, tel. (024) 361 60 00.
De plechtige bijeenkomst vindt plaats op 20 december, 15.00 uur, in Concertgebouw De Vereeniging te Nijmegen. Melding van uw komst wordt op prijs gesteld.

Bets Berntsen, Dienst Communicatie Katholieke Universiteit Nijmegen, tel. (024) 361 60 00, fax. (024) 361 60 22, email: (b.berntsen@bureau.kun.nl)