Schiphol meest winstgevend in Europese transportsector

Datum nieuwsfeit: 20-12-1999
KPMG

20-12-1999
Schiphol meest winstgevende onderneming in Europese transportsector

De Luchthaven Schiphol is de best presterende onderneming in de Europese transport- en distributiesector. Met een nettowinstpercentage van 24,4% presteert Schiphol aanzienlijk beter dan welke onderneming in deze sector dan ook. Schiphol wordt gevolgd door British Airport Authorities (BAA) met een winstpercentage van 19,9% en de Britse Railtrack Group met een winstpercentage van 15,4%. Schiphol doet het aanzienlijk beter dan belangrijke concurrenten als Parijs en Frankfurt met winstmarges van respectievelijk 7,3% en 34,2%. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG naar de prestaties van de honderd grootste ondernemingen in de Europese transport- en distributiesector.

Uit het onderzoek blijkt dat de gezamenlijke omzet van de honderd grootste ondernemingen vorig jaar met 5% steeg tot 284,8 miljard Euro. In 1997 bedroeg de gezamenlijke omzet 271,1 miljard Euro. De nettowinst steeg van 4,5 miljard Euro in 1997 tot 8,5 miljard Euro vorig jaar. De luchtvaart is de sector met het grootste resultaat, evenals in voorgaande jaren. De luchtvaartmaatschappijen realiseerden een nettowinst van 3,7 miljard Euro, 0,2 miljard Euro minder dan een jaar eerder. Ondernemingen in het openbaar vervoer (vervoer van personen en goederen per bus of trein) presteerden vorig jaar echter het best. Zij boekten een gezamenlijke winst van 415 miljoen Euro, terwijl 1997 nog met een verlies van 3,7 miljard Euro werd afgesloten. Met name de Italiaanse spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato en Eurotunnel waren verantwoordelijk voor de verbetering van het resultaat. De omzet in de scheepvaartsector daalde van 741 miljoen Euro in 1997 tot 547 vorig jaar.

Bij de luchtvaartmaatschappijen deed het Scandinavische SAS het het best met een winstmarge van 6,6%. Martinair en KLM nemen met 4,4% en 3,4% gemiddelde posities in. Bij de postbedrijven voert Post und Telecom Austria de ranglijst aan met 8%, gevolgd door het Britse The Post Office met 7,1%. Hoe belangrijk transport en distributie ook zijn voor de economie, de winstgevendheid van de sector blijft volgens W. Riegman van KPMG nog altijd ver achter bij die van andere branches. Riegman: "Het gemiddelde rendement op het eigen vermogen was vorig jaar met 5,6% laag, hoewel het een verbetering is ten opzichte van de 3% van 1997. Verbetering van de winstgevendheid zal dan ook de komende jaren op de agenda van veel bestuursleden blijven staan".

In de top 100 van Europese transportbedrijven samengesteld op basis van omzet bezet TPG TNT Post Group een 11de plaats met een omzet van Euro 7, 3 miljard. De KLM is te vinden op de 14de plaats, de Nederlandse Spoorwegen op 37ste plaats en Nedlloyd op de 49ste plaats.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039