Stichting met zo'n 100 gemeenten aan de slag op Internet

Apeldoorn, 20 december 1999

Stichting met zon 100 gemeenten aan de slag op Internet

GEMEENTEWEB HAALT 1,25 MILJOEN SUBSIDIE BINNEN VOOR GEMEENTEN

De stichting GemeenteWeb heeft de afgelopen maanden 1,25 miljoen gulden aan subsidies in de wacht gesleept voor gemeenten. GemeenteWeb zal het komende jaar met zon 100 gemeenten aan de slag gaan op het gebied van Internet. Bij één van de projecten zorgt de stichting voor 78 nieuwe gemeenten op het Internet. Voor dit project heeft de stichting f 780.000,- aan subsidie bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) losgeweekt. Daarmee geeft de stichting een enorme impuls aan het Internetgebruik door gemeenten. GemeenteWeb heeft met deze subsidieregeling in één klap haar meerwaarde voor overheden bewezen.

In oktober van dit jaar heeft het ministerie van BZK subsidie uitgeloofd aan gemeenten die zorgden voor bestuursinformatie op het Internet. Eén van de voorwaarden van deze subsidie was dat er per project minimaal met vijf gemeenten moest worden samengewerkt. Een subsidieregeling die op het lijf was geschreven voor GemeenteWeb, waar (intergemeentelijke) samenwerking een belangrijke drijfveer is. GemeenteWeb heeft twee projecten aangemeld: een groep met gemeenten die voor het eerst het Internet op gaan en een Gelderse groep waar een verdieping van de sites zal plaatsvinden. In totaal zijn hier twintig gemeenten bij betrokken. Beide projecten zijn gehonoreerd door het ministerie.

Naar aanleiding van de subsidieregeling gaven veel gemeenten aan dat de regeling de kloof tussen gemeenten die wel en gemeenten die niet op Internet aanwezig waren zou vergroten. Hierop heeft GemeenteWeb alle gemeenten die nog niet op Internet zijn vertegenwoordigd een brief geschreven en hen de helpende hand geboden. Allereerst door het bundelen van de krachten met een centrale inkoop van middelen waardoor forse kostenreducties kunnen worden gerealiseerd. Daarnaast heeft GemeenteWeb het ministerie van BZK benaderd en het verzoek gedaan voor een subsidieregeling voor de gemeenten zonder website. Het ministerie heeft het GemeenteWebinitiatief omarmd en een subsidiebedrag van f 10.000,- per gemeente ter beschikking gesteld aan GemeenteWeb. Inmiddels hadden zich zon 78 gemeenten gemeld bij de stichting.

Begin januari bekijkt de stichting wanneer ze met welke gemeenten aan de slag kan. Daarbij zal GemeenteWeb werken vanuit een duidelijke visie op Internet waarbij gemeenten een website krijgen waarmee ze de komende jaren vooruit kunnen en waarbij op een eenvoudige manier later nieuwe elementen zijn te integreren. Op die manier wil de stichting ook direct een kwaliteitsslag maken bij gemeenten op Internet.

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met John Heins, vice voorzitter GemeenteWeb, tel 036 5399216 of (john@gemeenteweb.nl)