Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Renault en Nissan: gezamenlijke strategie

Datum nieuwsfeit: 21-12-1999
Vindplaats van dit bericht
Vindplaats 2
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
AutoRai

Renault en Nissan: gezamenlijke strategie

Renault en Nissan hebben een nieuwe stap voorwaarts gezet in hun wereldwijde Alliantie met de aankondiging van een strategie om hun Europese verkoop- en distributieorganisaties met elkaar te verbinden.

De beide bedrijven hebben zich tot doel gesteld maximale synergie te realiseren in de verkoop- en marketingacties op Europees en nationaal niveau en de ontwikkeling van een common hub-strategie voor dealers op de grootste Europese markten. Dit plan betekent een belangrijke stap in de groei van de kracht van de twee bedrijven op basis van Renaults sterke Europese positie. De strategie zal het Nissan mogelijk maken maximaal voordeel te behalen uit haar Alliantie met Renault, dat een bijna vier maal zo groot marktaandeel heeft op de Europese markt (11,3% vs 2,9% in 1999). Gescheiden verkoop - en marketingteams, op zowel Europees als nationaal niveau, zullen zorgdragen voor een sterke focus op het overbrengen op de Europese consument van de voordelen van Renault en Nissan, terwijl gestreefd zal worden om ondersteunende diensten zoveel mogelijk te delen, gebouwd rond de bestaande Renault-organisatie. Gedetailleerde rapporten over de implementatie van deze doelstellingen zullen tijdig aan de ondernemingsraden worden gepresenteerd om voor eind april een managementbeslissing te kunnen nemen. Zoals aangekondigd in oktober van dit jaar zullen zowel Renault als Nissan hun Europese dealer organisaties ontwikkelen rond het concept van de common hub, verantwoordelijk voor een groter gecombineerd Renault en Nissan marktgebied. Afhankelijk van de relatieve lokale kracht zullen de hubs worden geleid door ofwel een bestaande Renault- of Nissan dealer ofwel een nieuwe partner. Aldus zullen de distributiekosten omlaag worden gebracht en het vermogen van de dealer om aan de wensen van de klant tegemoet te komen worden versterkt. Per land zullen de studieteams twee mogelijke strategieën afwegen: twee gescheiden merken opererend vanuit een enkele organisatie, ofwel vanuit twee verschillende, doch in elk geval met gedeelde ondersteunende diensten zoals financiën en administratie.

Bovendien zullen de teams bestuderen wat de beste methode is om samen te werken op gebieden als businessmanagement, training, marktonderzoek etc. Logistiek voor onderdelen en autos zullen worden gedeeld. Op Europees niveau zal de studie naar de meest efficiënte en doelgerichte structuur de mogelijkheden afwegen van gedeelde dienstverlening op niet-merk gerelateerde gebieden. De evaluatie zal betrekking hebben op verkoop en marketing (met uitzondering van brand management), financiën, boekhouding, informatiesystemen en logistiek. Het einddoel is om het marktaandeel en de winstgevendheid van de Alliantie maximaal te vergroten. Hiertoe zal de gehele distributieketen van dealer tot Europees hoofdkantoor in detail onderzocht worden. Het aldus creëren van een nieuwe organisatie zal ook voor Renault een verbetering opleveren in de geboden kwaliteit voor de klant en een verlaging van distributiekosten. De resultaten van de studie zullen het Nissan mogelijk maken zich te concentreren op de ontwikkeling van haar merk en het bereiken van een winstgevende groei in Europa op basis van een grotere doelmatigheid en lagere distributiekosten. De schaalvoordelen die Renault biedt geven Nissan via deze herstructurering de mogelijkheid om verder te groeien in Europa en de positie van de Alliantie te versterken als een van de belangrijkste spelers in de Europese industrie. De doelstelling van de Alliantie op middellange termijn is om haar marktaandeel tot boven de 17% te laten groeien. Dit bericht komt twee weken nadat Renault haar intrede op de Mexicaanse markt aankondigde met de bouw van twee Renault modellen in Nissans Mexicaanse fabriek, die verkocht zullen gaan worden via Renault-dealers ontwikkeld door Nissans bestaande dealer netwerk. De partners in de Alliantie zullen voortgaan hun wereldwijde operaties te doen groeien en versterken door optimaal gebruik te maken van de schaalgrootte en organisatie van Renault en Nissan op individuele markten.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie