Eerste vrouw in groep soldaten op wacht bij Amalienborg

Datum nieuwsfeit: 21-12-1999

PERSBERICHT - 21 DECEMBER 1999

Uit Nieuwsbrief Deens Verkeersbureau december '99

Ook vrouw op wacht bij Amalienborg

Als eerste vrouw is de 20-jarige Ulla Hedegaard Juul geselecteerd om deel uit te maken van de groep soldaten van de Deense 'Kongelige Livgarde' die dagelijks op wacht staat bij het koninklijk paleis Amalienborg in Kopenhagen. Tot nu toe waren het louter mannelijke gardisten die - voorzien van imposante berenmutsen - voor hun knalrode wachthuisjes bij Amalienborg stonden. Met de selectie van Ulla Hedegaard Juul is een eind gemaakt aan een meer dan 340 jaar oude hegemonie.

De soldaten met hun berenmutsen en andere traditionele kledij (normaliter blauw, maar op feestdagen rood) zijn jaarlijks doelwit van tienduizenden amateurfotografen en -filmers.

Vooral de dagelijkse wisseling van de wacht om 12.00 uur wordt op het plein bij Amalienborg steeds bijgewoond door talrijke toeristen. De grote kunst wordt dus nu om te zien of er onder een van de berenmutsen misschien het hoofd van een jonge vrouw verborgen gaat.

Meer informatie:

Liesbeth van Galen
telefoonnummer 071-5233337 (uitsluitend voor pers). fax: 071-5211794,
e-mail: (lvg@dt.dk)

Deens Verkeersbureau

2300 AG Leiden

Website: www.visitdenmark.com
E-mail: (denemarken@dt.dk)

Consumentennummer: 0900-2025280 (24 uur p/d)