Venezuela ondergaat grootste ramp uit geschiedenis

Datum nieuwsfeit: 21-12-1999

Duizenden dood, huizen verwoest, epedemieen op komst. Venezuela ondergaat grootste ramp uit geschiedenis.

Langzaam druppelen de berichten binnen over het aantal mensen dat vermist wordt en naar het zich laat aanzien onder de soms 7 meter dikke laag modder liggen. Het officuese aantal doden staat momenteel op 20.000, dit aantal zal echter groeien zo verwacht men.

Niet enkel het vaste land is getroffen ook Isla Margarita kampt met problemen. Wegen zijn ernstig beschadigd, huizen verdwenen en de ontreddering onder de bevolking is groot. De Nederlandse Stichting Dierenhulp Venezuela ontkwam evenmin aan het noodweer en zag daarbij drie jaar van hard werken in elkaar storten. De kleine dierenkliniek, opgebouwd door vrijwliigers en steun van het Nederlandse bedrijfsleven, kan als afgeschreven beschouwd worden. Vitale delen zijn beschadigd en kostbare apparatuur eveneens.

'Het menselijk leed is uiteraard gigantisch. Nog niet eerder in de geschiedenis is men getroffen door een dergelijke ramp. Onze Hollandse nuchterheid heeft plaatsgemaakt voor medeleven. Naast de vele daklozen die huis en haard verloren betreueren wij eveneens het menselijk leed van alle vermisten. Ook wij zijn terug bij af en zullen aan wederopbouw moeten denken voorwaar het de kliniek betreft. De geschatte schade voor ons bedraagt circa 300.000 gulden. Ondanks deze enorme tegenslag zullen we doorgaan en we hopen in het jaar 2000 een start te kunnen maken om de kliniek weer op te bouwen. Wij begrijpen dat de prioriteit ligt bij het menselijk drama, echter ook duizenden dieren zijn om het leven gekomen in dit natuurgeweld. De angst voor uitbrekende ziekten is reeel. Kortom na deze ramp ontstaat er een nieuwe als niet cordaat wordt ingegrepen.' aldus initiatiefnemer Mark Vos van Stichting Dierenhulp Venezuela.

Deze kleine hulporganisatie, louter gerund door vrijwilligers bekommerde zich de laatste drie jaar om de vele zwerfdieren. De arme bevolking kon in de kliniek terrecht voor gratis vaccinaties en sterilisaties om daarmee de enorme populatie dieren in te dammen. Op scholen werd voorlichting gegeven over de omgang met dieren waarna de bevolking gratis een dier kon adopteren. Stichting Dierenhulp Venezuela zal door knokken om een nieuwe kliniek te realiseren. Zo zegde de Nederlandse dierenspeciaalzaak keter Dobey zijn onvoorwaardelijke steun toe om dit doel te halen.

Uw gift kunt u storten op RABO BANK NUMMER: 37.34.10.700 onder vermelding van NIEUWE KLINIEK!

Noot voor redacties