Nederlandse Gasunie en Gazexport ondertekenen gascontract

NEDERLANDSE GASUNIE N.V.

Gasunie en Gazexport ondertekenen gascontract 80 miljard m3

Gasunie en Gazexport ondertekenen gascontract van 80 miljard m3

De Russische gasmaatschappij Gazexport (een dochter van Gazprom) en Gasunie hebben vandaag in Moskou een contract getekend voor de levering van Russisch gas aan Nederland en de verlening van diensten van Gasunie aan Gazexport. Het principe-akkoord over dit contract werd door beide partijen drie jaar geleden bereikt.

Russisch gas zal vanaf 1 oktober 2001 naar Nederland stromen. Gedurende twintig jaar zal Gasunie jaarlijks vier miljard m3 Russisch gas importeren. Het gas wordt afgeleverd bij Oude Statenzijl, in het noord oosten van de provincie Groningen. De diensten die Gasunie aan Gazexport levert liggen op het vlak van capaciteit. Gazexport krijgt de mogelijkheid binnen zekere grenzen gedurende het jaar zelf te bepalen wanneer de gecontracteerde hoeveelheden worden geleverd. Gasunie biedt Gazexport daarmee in feite een capaciteitsdienst: de leverancier krijgt flexibele mogelijkheden om gas te leveren en daarmee kan bijvoorbeeld op bergingsfaciliteiten en pijpdiktes worden bespaard.

Gazexport is ingenomen met het contract, omdat dit een verdere verbetering betekent van de positie van Rusland op de West-Europese gasmarkt. Voor Gasunie is de overeenkomst met Gazexport van groot belang, omdat het een versteviging betekent van haar commerciële positie op de Nederlandse markt. Daarnaast past het contract in het streven om diensten aan de gasmarkt aan te bieden.

Gasunie importeert al sinds 1977 aardgas uit Noorwegen. De laatste jaren zijn er ook bescheiden hoeveelheden bijgekomen uit zeevelden in Groot Brittannië en Duitsland. De uitbreiding van de importportefeuille sluit aan bij de doelstelling van Gasunie, om haar belangrijke positie op de Nederlandse en West-Europese gasmarkt te behouden.
Het contract moet nog worden goedgekeurd door de Minister van Economische Zaken.

Groningen, 21 december 1999

Voor meer informatie: