Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Tilburg trekt 6,5 ton uit voor vraagbaken

Datum nieuwsfeit: 21-12-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Tilburg

21-12-99

Tilburg trekt 6,5 ton uit voor vraagbaken

Vraagbaken en informatiewinkels krijgen huisvesting en personeel

Op 20 december heeft het college van B&W besloten 6,5 ton te reserveren voor de professionalisering van de vraagbaken en informatiewinkels. Deze informatiepunten, waar bewoners terecht kunnen voor vragen over zorg, welzijn en wonen, hebben dringend behoefte aan betere huisvesting en personeel. Per jaar stelt de gemeente 3,77 ton beschikbaar om de informatiewinkels en vraagbaken structureel te ondersteunen. De Twern en de Openbare Bibliotheek Tilburg hebben toegezegd medewerking te verlenen aan de plannen. Met wijkorganisaties en andere instanties als het maatschappelijk werk (IMW) is de gemeente nog in overleg.

Er zijn in Tilburg 8 informatiewinkels en vraagbaken in de wijken. Al eerder heeft B&W besloten in Tilburg vier professionele informatiepunten aan te wijzen. Uit onderzoek met wijkorganisaties en andere betrokken instanties is gebleken dat per stadsdeel één professionele vraagbaak of informatiewinkel nodig is. Dit betekent dat in 2000 vier professionele punten gaan starten. In Noord komt deze in de bibliotheek op het Wagnerplein, in Oud-Noord in de verbouwde Hasseltse kerk (nu vraagbaak Kasteelhoeve), in Zuid in de nieuwbouw van wijkcentrum Groenewoud (bestaande vraagbaak Zuid) en in West draait al een informatiewinkel in wijkcentrum ´t Sant. De overige vier punten in Reeshof, Nieuwe Stede, Koningshaven en Trouwlaan/Uitvindersbuurt blijven gewoon bestaan, maar worden niet geprofessionaliseerd.

"Vraagbaken of informatiewinkel?"
Bewoners kunnen terecht bij de informatiewinkels en vraagbaken voor allerlei vragen en problemen. Ook is het mogelijk doorverwezen te worden naar andere organisaties voor advies of hulp. Voorzieningen zijn zo makkelijker te bereiken en meer mensen kunnen er gebruik van maken. Ook gaan van de informatiewinkels en vraagbaken signalen uit naar gemeente en instellingen over problemen in de wijk, met name op het gebied van armoede. Over het gebruik van de naamgeving informatiewinkel of vraagbaak, is nogal wat verwarring. De vraagbaken komen voort uit initiatief van een aantal wijkorganisaties. Groenwoud, Goirke-Hasselt, De Nieuwe Stede, Trouwlaan/ Uitvindersbuurt, Koningshaven en Reeshof zijn al enige tijd bezig met het vormgeven van zo'n laagdrempelige informatie- en adviesfunctie in de wijk.
De informatiewinkel is in eerste instantie gestart als onderdeel van het Wonenplus project, in wijkcentrum 't Sant. Dit project richt zich er op dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen. In mei heeft de raad besloten dat informatiewinkels en professionele vraagbaken samen op moeten gaan omdat beide functies op elkaar lijken. De namen "informatiewinkel" en "professionele vraagbaak" worden nu dus door elkaar gebruikt, maar er wordt hetzelfde mee bedoeld.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie