OSB: Ruim 40 miljoen gulden onnodig opgepot

Datum nieuwsfeit: 22-12-1999
Ondernemersorganisatie voor Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten

Den Bosch, 22 december 1999

Ruim 40 miljoen gulden onnodig opgepot - Schriftelijke vragen uit Tweede Kamer "Schoonmakers moeten te veel betalen aan wachtgeldfonds"

Als staatssecretaris Hoogervorst van Sociale Zaken en Werkgelegenheid niet ingrijpt, moeten de werkgevers in de schoonmaakbranche onnodig miljoenen guldens te veel betalen aan het fonds voor de wachtgeldverzekering. Dat zegt de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- & Bedrijfsdiensten (OSB). In vragen aan de staatssecretaris stelt het CDA-Tweede-Kamerlid Bijleveld-Schouten dan ook dat Hoogervorst een oplossing moet bieden om te voorkomen dat de onverwachte en onnodig hoge premielast ten koste gaat van de werkgelegenheid in de schoonmaaksector.

Door de nieuwe premie voor het wachtgeldfonds verwacht OSB zo'n 40 miljoen gulden te veel te moeten betalen. De glazenwassers- en schoonmaakbedrijven geven jaarlijks ongeveer 30 miljoen gulden uit aan uitkeringen. De nieuwe premie zadelt de sector op met een kostenpost van ongeveer 75 miljoen gulden. Niet alleen zal de hoge premie een onevenredig grote invloed hebben op de kostenontwikkeling in de branche, maar ook zal de nieuwe premieheffing leiden tot onnodig sparen van geld. Door de nieuwe premie zal volgens OSB zo'n 40 miljoen gulden zonder reden worden opgepot.

Verviervoudiging
De vaststelling van de wachtgeldpremie door het Lisv, de beheerder van het wachtgeldfonds, op 2,04 % leidt voor de schoonmaaksector tot meer dan een verviervoudiging van de premie ten opzichte van vorig jaar. Toen bedroeg de premie nog maar 0,45 %. De sector vindt die dramatische stijging onaanvaardbaar en verwacht een forse stijging van de kosten per 1 januari. OSB vreest als gevolg daarvan de werkgelegenheid in de branche in gevaar komt en dat de werkdruk en daarmee de wao-instroom, aanzienlijk zullen toenemen. Overleg met het Lisv over de premievaststelling heeft tot nu toe geen resultaten opgeleverd, omdat Lisv gebonden is aan wet- en regelgeving op dit terrein. Voor 1999 werd voor enkele sectoren nog afgeweken van de regels, maar het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid staat dat voor 2000 niet meer toe. De CDA-fractie in de Tweede Kamer heeft onlangs staatssecretaris Hoogervorst gevraagd hoe hij tot een oplossing denkt te komen die de werkgelegenheid in de sector waarborgt.