Apple levert Final Cut Pro 1.2

Voor de wereldwijde markt

Apple levert Final Cut Pro 1.2,
geoptimaliseerd voor de Power Mac G4
Tot drie maal snellere video-rendering met bekroonde videobewerkingsprogrammatuur

Bunnik, 22 december 1999 - Apple kondigt de beschikbaarheid aan van Final Cut Pro 1.2, de nieuwste versie van Apple's bekroonde programmatuur voor professionele videobewerking, -effecten en -productie voor de professionele videomarkt en het onderwijs. Final Cut Pro zal met deze versie ook beschikbaar zijn in Europa en dus ook in de Benelux.

Final Cut Pro 1.2, dat is geoptimaliseerd voor de nieuwe Power Mac G4, maakt optimaal gebruik van de ontzagwekkende snelheid van de Velocity Engine van de G4, waardoor de rendering van videobeelden tot drie maal sneller verloopt dan voorheen.

"Iedereen die Final Cut Pro 1.2 gebruikt in combinatie met Apple's supersnelle Power Mac G4 zal versteld staan van de enorme verbeteringen op het gebied van snelheid, kracht en flexibiliteit", aldus Phil Schiller, Apple's vice-president voor Worldwide Product Marketing. "Met Final Cut Pro 1.2, een digitale videocamera en Apple's verbluffend snelle Power Mac G4 beschikken professionals op het gebied van videobewerking over een geavanceerd en toch uiterst eenvoudig te gebruiken videobewerkingssysteem."

Final Cut Pro 1.2 ondersteunt de Europese PAL-videostandaard en is nu ook beschikbaar in het Frans, Duits en Japans. Tevens ondersteunt het programma de invoer en weergave van Japanse tekens, zoals Japanse "double-byte" karakters.

Andere kenmerken van Final Cut Pro 1.2 zijn:

- ondersteuning voor Mac OS 9, de meest recente versie van het Macintosh besturingssysteem
- volledige beeldsnelheid met verbeterde weergavekwaliteit op computerschermen met gelijktijdige weergave op NTSC/PAL-beeldschermen
- de mogelijkheid om Macromedia Flash-bestanden te importeren
- snel vooruit- en achteruitspoelen met drie toetsen
- ondersteuning voor extra After Effects-plugins van onafhankelijke ontwikkelaars.

Andere verbeteringen zijn de verbeterde mogelijkheden voor het tegelijkertijd vastleggen van meerdere fragmenten en scènes, nieuwe nagalmfilters en snellere digitale videocodering en -decodering. Bovendien is Final Cut Pro niet alleen aanzienlijk sneller op de Power Mac G4, maar verloopt het renderen van videobeelden ook op de Power Mac G3 tweemaal sneller dan voorheen.

Final Cut Pro 1.2 wordt geleverd met diverse extra programma's als aanvulling op de standaard postproductiefuncties van het programma. Met Commotion DV van Puffin Design, Cinema 4D GO van MAXON Computer en Media Cleaner EZ 4 for QuickTime van Terran Interactive beschikken gebruikers bijvoorbeeld over voorzieningen voor 3D, tekenfuncties, extra effecten en functies voor webcompressie en -distributie.

Prijs en beschikbaarheid
Final Cut Pro 1.2 wordt geleverd via The Apple Store (www.apple.com/nlstore) en via erkende Apple Resellers voor een prijs van 2799 HFL (inclusief BTW). Meer informatie over Final Cut Pro, waaronder een overzicht van compatibele apparatuur en programmatuur, is beschikbaar op www.apple.com/finalcutpro/.

* De versie van Commotion DV die met Final Cut Pro wordt meegeleverd bevat niet de FX Feature Set.

© 1999 Apple. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, Macintosh en Mac OS zijn gedeponeerde handelsmerken van Apple Computer Inc. Final Cut Pro, Power Mac, QuickTime, The Apple Store en Velocity Engine zijn handelsmerken van Apple Computer Inc. Overige product- en bedrijfsnamen kunnen handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken zijn van andere bedrijven en worden bij deze erkend.

Apple
Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ­ de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple:
Voor informatie over Apple Computer: www.apple.com Voor informatie over Apple Computer Benelux: www.apple.com/nl Voor persberichten, achtergrondmateriaal en contactinformatie: www.apple.com/pr

t h i n k d i f f e r e n t a p p l e c o m p u t e r

Steven Van den Eynde
Outsource, Marketing & Communications
P/A Apple Computer Benelux
Buro & Design Center
Heizel Esplanade 1, box 100
Tel +32 (0)2-474-42-57
Fax +32 (0)2-474-43-00
Email (vandeneynde.s@euro.apple.com) .....................................................................