Ahold joint venture met marktleider Midden-Amerika

Datum nieuwsfeit: 22-12-1999

Ahold joint venture met marktleider
Midden-Amerika

Mede-eigenaar supermarkten en hypermarkten in Guatemala, El Salvador en Honduras

Zaandam, 22 december 1999 - Koninklijke Ahold heeft met de belangrijkste aandeelhouders van de supermarkt- en hypermarktonderneming La Fragua in Guatemala een overeenkomst getekend voor een 50/50 joint venture met La Fragua. Deze familie-onderneming heeft 119 winkels en in 1999 een omzet van circa EURO 530 miljoen. La Fragua is marktleider in Guatemala (12,5 miljoen inwoners) en één van de grootste food retailers in Midden-Amerika. Ook in El Salvador en Honduras (samen ook circa 12 miljoen inwoners) heeft La Fragua activiteiten.

Ahold verwerft door de overeenkomst uitstekende mogelijkheden voor aanzienlijke verdere groei in Midden-Amerika. De onderneming heeft, samen met lokale partners, al belangrijke posities in Brazilië (Bompreço), Argentinië (Disco), Chili (Santa Isabel), Peru, Paraguay en Ecuador met een gezamenlijke omzet in 1999 van ruim EURO 3 miljard. Voor La Fragua houdt het samengaan met Ahold onder meer in dat schaalgroottevoordelen beschikbaar komen en toegang wordt verkregen tot internationale retailkennis en financiële middelen om in hoog tempo het potentieel van de markten in Midden-Amerika te realiseren.

La Fragua: efficiënte winkeloperaties, lage kosten La Fragua is opgericht in 1928 en opende in 1959 de eerste supermarkt van Midden-Amerika.
De familie Paiz heeft een belang van 80,4% in de onderneming. De overige aandelen zijn in handen van medewerkers en van aan de familie gerelateerde partijen. La Fragua heeft 119 winkels, waarvan 93 in Guatemala, 20 in El Salvador en 6 in Honduras. In totaal zijn het 26 supermarkten, 4 hypermarkten, 83 discountzaken en 6 andere winkels.

Populaire winkels
De Supertienda Paiz-supermarkten bieden de klant naast voeding ook een keuze aan
non-food. De winkels maken meestal deel uit van een winkelcentrum met ruime parkeer-mogelijkheden. Ze zijn dagelijks geopend van 8 tot 21 uur. Circa de helft van de omzet komt van kruidenierswaren; de andere helft wordt gemaakt met dagverse producten en non-food.

Albert Heijnweg 1, Zaandam Postbus 3050, 1500 HB Zaandam
Tel.: +31 (0)75 659 5720 Fax: +31 (0)75 659 8302

La Fragua heeft in de hoofdstad Guatemala-City drie grote hypermarkten met een vloeroppervlak van 8.000 m2. Ze staan bekend onder de naam Hiper Paiz. Recent opende La Fragua een vierde hypermarkt in El Salvador. Klanten vinden in de hypermarkten een uitgebreid assortiment huishoudelijke producten waaronder wasmachines, ijskasten, televisies en computers. Ze kunnen bij een in de winkel aanwezige bank ook financiële zaken regelen, waaronder betaling van nutsdiensten. Een stomerij, apotheek en fotoservice behoren tot de dienstverlening. La Fragua heeft 83 Despensa Familiar-discountwinkels, waarvan 58 in Guatemala, 19 in El Salvador en 6 in Honduras. De winkels voeren ongeveer 1.500 zeer laaggeprijsde artikelen, waaronder kruidenierswaren, kleding en schoeisel.

Commentaar Allan Noddle, Ahold Raad van Bestuur
Allan Noddle, Ahold Raad van Bestuur, verantwoordelijk voor onder meer de activiteiten in Latijns-Amerika, benadrukte in een toelichting dat de joint venture met La Fragua ?volledig past in de groeistrategie van Ahold gericht op Latijns- en Midden-Amerika. In Guatemala, El Salvador en Honduras wonen ongeveer 24 miljoen mensen. Zij hebben grote behoefte aan moderne food retail hetgeen blijkt uit het succes van de familie Paiz. De economische en politieke situatie in deze landen is aanzienlijk verbeterd. Men is erin geslaagd de inflatie onder controle te krijgen en de economische gang van zaken te stabiliseren. We zien veel mogelijkheden voor deze nieuwe joint venture die prachtig aansluit bij onze snel groeiende en succesvolle activiteiten elders in de regio.?

Commentaar Carlos Paiz, Chairman La Fragua
Carlos Paiz, Chairman van La Fragua, zei in een kort commentaar ?zeer te spreken te zijn over de samenwerking met Ahold. Deze joint venture maakt het ons nu mogelijk om in hoog tempo verder te groeien. Alleen zou dit te traag verlopen omdat er nu eenmaal veel kansen liggen. Met Ahold?s expertise en financiële mogelijkheden verkrijgen we veel meer slagkracht. Wij hebben dezelfde visie op de toekomstige ontwikkeling van La Fragua en we gaan nauw samenwerken met Ahold?s Support Center voor Latijns-Amerika in Buenos Aires. Onze klanten en medewerkers zullen ongetwijfeld profiteren van deze samenwerking.?

Ahold in Latijns-Amerika
Ahold is in Latijns-Amerika mede-eigenaar van de leidende Braziliaanse super- en hypermarktonderneming Bompreço, de vooraanstaande Argentijnse supermarktketen Disco en van Santa Isabel met supermarkten in Chili, Peru, Paraguay en Ecuador. Na afronding van de transactie met La Fragua heeft Ahold in Latijns Amerika een omzet op jaarbasis van ruim EURO 4,0 miljard, met aanzienlijke mogelijkheden voor voortgaande groei.

Ahold Public Relations: 075-659 57 20.
Na kantooruren: Hans Gobes 06-55 82 22 98; Jan Hol 06-22 93 31 37.

Persberichten van Ahold kunnen informatie bevatten met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen.
De uiteindelijke resultaten van de onderneming kunnen verschillen van de voorbeschouwende verklaringen,
omdat ze beïnvloed kunnen worden door factoren, die buiten de controle van de onderneming vallen.