Kamervragen over stortplaats Derde Merwedehaven

Datum nieuwsfeit: 22-12-1999
Tweede Kamer der Staten Generaal

2990004530

Vragen van de leden Hindriks en Arib (beiden PvdA) aan de ministers van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over mogelijke samenhang tussen gezondheidsklachten in Sliedrecht en de stortplaats Derde Merwedehaven. (Ingezonden 22 december 1999)

1

Hoe beoordeelt u het bericht waarin wordt gemeld dat volgens de GGD bewoners ziek worden van de stortplaats Derde Merwedehaven en burgemeester Kleijwegt van de gemeente Sliedrecht oproept om de stortplaats te sluiten? 1)

2

Hoe beoordeelt u de reactie van het gemeentebestuur van Sliedrecht van
16 december jongstleden naar de inwoners van de gemeente waarin wordt gevraagd aan het Rijk om zijn verantwoordelijkheid in dezen te nemen?

3

Heeft u kennisgenomen van het onderzoek van de GGD van 30 november
1999 jongstleden getiteld «Afvalverwerkingsinrichting Merwedehaven: bron van gezondheidsklachten»?

4

Hoe beoordeelt u de conclusies en aanbevelingen van het onder punt 3 bedoelde onderzoek, in het bijzonder dat de GGD van mening is dat de hinder zoveel mogelijk moet worden verminderd om de gezondheidsklachten te verminderen? Hoe beoordeelt u de aanbeveling dat de overheid en betrokken bedrijven blijvend aandacht hebben voor de ongerustheid onder de bewoners?

5

Welke maatregelen bent u voornemens te nemen om de ongerustheid onder bewoners van Sliedrecht te beperken?

6

Hoe beoordeelt u de gezondheidrisico's die ontstaan of blijven bij het voortgaan van stortingen op stortplaats Derde Merwedehaven? Welke maatregelen denkt u te nemen om gezondheidsrisico's te minimaliseren?

7

Bent u bereid om voorlopige voorzieningen te treffen, waaronder een tijdelijk stortverbod, teneinde voldoende tijd te winnen voor een diepgaan en uitputtend onderzoek naar de samenhang tussen gezondheidsklachten in Sliedrecht en de stortingen van afval op stortplaats Derde Merwedehaven? Wat zijn daarbij de overwegingen? Welke eventuele andere maatregelen overweegt u?

De Dordtenaar van 18 december jl.