Overwinning auteursrecht freelancers Volkskrant

Nederlandse Vereniging van journalisten

Amsterdam, 22 december 1999

OVERWINNING AUTEURSRECHT FREELANCERS

De Rechtbank te Amsterdam heeft vandaag vonnis gewezen in de procedure die Hans Heg, Jan Mulder en Huib Stam met steun van de NVJ tegen de Volkskrant voerden over de inbreuk op hun auteursrecht die de krant maakte. Het werk van de freelancers was zonder toestemming gebruikt op CD ROM en Internet.
De Rechtbank heeft bepaald dat het gebruik van het werk van de freelancers op CD ROM en Internet gestaakt moet worden, op straffe van een dwangsom. Aan de freelancers zijn schadevergoedingen toegekend (in totaal gaat het om een bedrag van f. 67.785,00 plus rente) en de Volkskrant werd in de kosten veroordeeld.

De rechtbank deed al eerder uitspraak over de vraag of de Volkskrant de bijdragen die Heg, Mulder en Stam ten behoeve van de papieren editie van de krant leverden, zonder toestemming mocht gebruiken voor Internet en CD-ROM. Het vonnis van 24 september 1997 maakte een eind aan de discussie hierover. De rechtbank bepaalde dat de Volkskrant inbreuk maakte op het auteursrecht van Heg, Mulder en Stam. Ook moest de Volkskrant de schade vergoeden die zij leden door dit handelen.

Na de uitspraak is geprobeerd onderhandelingen op gang te krijgen over de hoogte van de geleden schade. De Volkskrant ging daarbij niet verder dan een verwijzing naar het algemene aanbod van PCM aan freelancers, een vergoeding van 2 %. In de tussentijd bleef de Volkskrant doorgaan met - inmiddels verboden - exploitatie van de werken van Heg, Mulder en Stam op CD-ROM en Internet. De zaak werd daarom opnieuw aan de rechtbank voorgelegd, met het verzoek een uitspraak te doen over de hoogte van de schadevergoeding en de Volkskrant te verbieden nog langer inbreuk te maken.

De NVJ, die tot nu toe eveneens tevergeefs trachtte met uitgevers van dagbladen overeenstemming te bereiken over vergoedingen voor elektronisch hergebruik van werk van freelancers, vindt de uitspraak van vandaag een belangrijk signaal aan de uitgevers. Vast staat nu dat de inbreuk op de auteursrechten gestaakt moet worden en dat er voor de geleden schade een vergoeding betaald moet worden. De tekst van het vonnis is net beschikbaar gekomen, zodat de freelancers en ook de NVJ zich nog geen oordeel hebben kunnen vormen over de wijze waarop de schadevergoedingen zijn vastgesteld. Op grond van intern beraad zal bekeken worden of er hoger beroep wordt ingesteld door de freelancers. De tekst van het vonnis is beschikbaar.

-----einde persbericht-----

Voor meer informatie: