Commissariaat onder voorwaarden samen met TV Noord-Holland

ACTUEEL : 22 DECEMBER 1999 -

COMMISSARIAAT ONDER VOORWAARDEN AKKOORD
MET SAMENWERKING BIJ REGIONALE TV IN NOORD-HOLLAND

Het Commissariaat voor de Media heeft onder voorwaarden ingestemd met de voorgestelde samenwerking tussen de publieke regionale omroep Noord-Holland, de Amsterdamse publieke lokale omroep SALTO en AT5 B.V. inzake het opzetten van regionale televisie in Noord-Holland. Onder de verantwoordelijkheid van de regionale omroep (Stichting Regionale Omroep Noord-Holland) zal in Noord-Holland regionale televisie verzorgd worden in twee edities: één editie in Amsterdam en omliggende gemeenten (waar nu door het produktiebedrijf AT5 de programma's voor de lokale omroep Salto verzorgd worden), de andere editie in de rest van de provincie. De regionale editie Amsterdam is identiek aan het lokale programma AT5.

Commissaris Financieel Toezicht Inge Brakman: ,,De samenwerkingsconstructie is gecompliceerd, maar past op zich binnen de Mediawet. Met name de verantwoordelijksheidsstructuur zit ingewikkeld in elkaar. Zo moet het productiebedrijf AT5 B.V. met één programma zowel een lokaal als regionaal programma maken. Salto blijft verantwoordelijk voor het lokale programma terwijl de regionale omroep verantwoordelijk is voor de regionale edities. Wij beschouwen deze constructie als een experimentele, tijdelijke constructie en daarom stelt het Commissariaat de voorwaarde dat na een jaar de zaken geëvalueerd worden''.
Het Commissariaat gaat er van uit dat de komende jaren gewerkt zal worden aan een definitieve constructie.

De overige voorwaarden die het Commissariaat aan de samenwerking stelt liggen op het terrein van de vergoedingen die de regionale omroep aan Salto betaalt voor het laten produceren (door AT5 B.V.) van de regionale editie Amsterdam, de overeenkomsten m.b.t. acquisitie van reclame en sponsoring, de financiële verantwoording en de instemming van de regionale omroep met de benoeming van de hoofdredacteur van AT5. Na verloop van een jaar moeten partijen op een transparante wijze de financiering over en weer verantwoorden.

N.B. Voor de begripsbepaling: Salto is de lokale, publieke omroep voor Amsterdam. Salto beheert als zendgemachtigde drie televisiekanalen: twee open kanalen en het kanaal met de naam AT5. Het lokale televisieprogramma AT5 wordt in opdracht en onder verantwoordelijkheid van Salto geproduceerd door AT5 B.V. (een commercieel productiebedrijf dat 100% eigendom is van PCM Uitgevers). AT5 is dus geen eigen zender/omroep, maar een leverancier van programma's.