Aanbod biologische groente en fruit sterk gestegen

Datum nieuwsfeit: 23-12-1999
Vindplaats 2
Milieudefensie

Gezamenlijk persbericht van Greenpeace en Milieudefensie

'EKO-sprintprijs’ uitgereikt aan supermarkt A&P Aanbod biologische groente en fruit in supermarkten sterk gestegen

Amsterdam, donderdag 23 december -- Het aanbod van biologische groente en fruit in de supermarkten is, vergeleken met vorig jaar, gestegen met bijna zeventig procent. Gemiddeld verkochten de supermarkten in 1998 zes verschillende soorten groente en fruit met het EKO- keurmerk, in 1999 is dit aanbod gestegen tot tien producten. Dit concluderen Milieudefensie en Greenpeace naar aanleiding van hun ‘EKO-inspecties’ in 176 supermarkten in 44 gemeenten. De inspecties vonden dit najaar plaats en werden uitgevoerd door lokale groepen van beide organisaties. Omdat de inspecties voor de tweede keer werden gehouden, kunnen de resultaten worden vergeleken met die van vorig jaar.

‘EKO-sprintprijs’ naar Leeuwarden Supermarktketen A&P kwam, vergeleken met 1998, als krachtigste groeier uit de bus. Het gemiddelde aanbod bij de A&P-keten steeg met zeven producten van drie naar tien. De A&P supermarkt in Leeuwarden droeg hier sterk aan bij door 21 soorten biologisch geteelde groente en fruit aan te bieden. Daarom ontving de bedrijfsleider van dat filiaal vandaag uit handen van Milieudefensie en Greenpeace de ‘EKO-sprintprijs’ ter aanmoediging. De prijs bestaat uit een ‘EKO-meter’ waarop staat aangegeven hoeveel EKO-producten het filiaal nu verkoopt en waarop de filiaalhouder zijn vorderingen kan bijhouden. Als extra stimulans ontving de filiaalhouder bovendien een mand met tien EKO-producten die nog niet in zijn assortiment voorkomen. Overigens behield de Konmar zijn koppositie: net als vorig jaar komt deze supermarktketen uit op een gemiddeld aanbod van 22 verschillende soorten groente en fruit met het EKO-keurmerk.

Milieudefensie en Greenpeace juichen de krachtige groei van het aanbod van biologisch groente en fruit toe. Bastiaan van Perlo, beleidsmedewerker van Milieudefensie: “Wij zijn erg blij met de resultaten. Wij rekenen volgend jaar opnieuw op een behoorlijke groei van het EKO-aanbod. Onze inspecties hebben aangetoond dat het kan.”

Milieudefensie en Greenpeace streven naar een doorbraak van de biologische landbouw, omdat deze vorm van landbouw duurzaam is en de producten schoon en milieuvriendelijk zijn. Een goede verkrijgbaarheid van biologische producten is daarvoor een voorwaarde. Daarom moet de consument ook in de supermarkt een compleet assortiment biologische producten kunnen kopen. Met de EKO-inspecties prikkelen de milieuorganisaties de supermarken om hun EKO-aanbod uit te breiden.

Meer informatie:
Milieudefensie persvoorlichting: 020–5507333 of Bastiaan van Perlo: 06–24616628 (na 16 uur) Greenpeace, Martijn Beekman: 06–53504730, of persvoorlichting: 020–5249535

Noot voor redacties