Akzo Nobel verkoopt deelname in Rovin aan Shin-Etsu

Datum nieuwsfeit: 23-12-1999

Akzo Nobel verkoopt deelname in Rovin aan Shin-Etsu

Arnhem, 23 december 1999. - Akzo Nobel N.V. en Shell Chemicals Ltd. hebben een definitief akkoord bereikt met Shin-Etsu Chemicals Co. Ltd., Japan, over de verkoop van hun PVC-joint venture Rovin v.o.f.

Rovin is een 50/50 joint venture van Akzo Nobel en Shell, en neemt de vierde plaats in op de Europese PVC-markt. Rovin heeft op de locatie Botlek, Rotterdam, een fabriek voor de productie van vinylchloridemonomeer (VCM) met een jaarlijkse capaciteit van 550.000 ton en een PVC-fabriek op de locatie Pernis van Shell met een capaciteit van 295.000 ton. Verder heeft Rovin een overeenkomst voor de verwerking van 90.000 ton in de PVC-fabriek van Neste Chemicals in Porvoo, Finland.

De besprekingen met Shin-Etsu zijn in 1998 begonnen en de drie partners zijn verheugd dat nu een definitief akkoord is bereikt, na intensieve en complexe onderhandelingen. De transactie zal met ingang van januari 2000 van kracht worden.

"Deze desinvestering past in onze strategie om de productielijn van Chemicals te richten op activiteiten met een hoge toegevoegde waarde, waarmee we een leidende positie hebben of kunnen bereiken. Shin-Etsu versterkt niet alleen de positie van Rovin maar ook die van onze chlooralkali-activiteiten op de locatie Botlek, aangezien we chloor zullen blijven leveren op basis van een lange-termijn contract", verklaarde de heer R.M.J. van der Meer, lid van de Raad van Bestuur van Akzo Nobel, verantwoordelijk voor Chemicals.

De ca. 170 medewerkers van Rovin zullen naar Shin-Etsu overgaan. Met de vakbonden is een Sociaal Protocol overeengekomen. De ondernemingsraad heeft een positief advies uitgebracht.

Shin-Etsu is een wereldwijd leidende producent van PVC met sterke productieposities in Japan en de Verenigde Staten. Zowel Akzo Nobel als Shell zijn ervan overtuigd dat Shin-Etsu goed gepositioneerd is om de Rovin-activiteiten verder te ontwikkelen, aangezien de overname uitstekend past in de strategie van deze onderneming.

Shin-Etsu is een internationale industriële onderneming met hoofdzetel in Tokio, Japan. De belangrijkste activiteiten van Shin-Etsu zijn onder andere PVC, silicium voor halfgeleiders, synthetische kwarts, organische siliconen en zeldzame aardmagneten. Op elk van deze gebieden is Shin-Etsu een wereldwijd leidende producent. Door deze acquisitie wordt Shin-Etsu ook de wereldwijd leidende producent op het gebied van PVC, met een totale jaarlijkse productiecapaciteit van ca. 2,6 mln ton.

Akzo Nobel, met hoofdzetel in Arnhem, levert wereldwijd producten voor de gezondheidszorg, verven en lakken, chemische producten en vezels. Momenteel telt de onderneming ongeveer 83.000 medewerkers in bijna 70 landen. Over 1998 bedroeg de geconsolideerde omzet EUR 12,5 miljard (NLG 27,5 miljard). De financiële resultaten over het jaar 1999 zullen op 25 februari 2000 worden bekendgemaakt. De verzelfstandiging van Acordis zal rond de jaarwisseling een feit zijn.

Internet: www.akzonobel.com
www.shell.com