Fonds voor verzelfstandiging gemeentelijk openbaar vervoer

Datum nieuwsfeit: 23-12-1999
MINVENW

Nummer: 5884
23 december 1999

Persberichten '99

PARTICIPATIEFONDS STIMULEERT VERZELFSTANDIGING GEMEENTELIJK OPENBAAR VERVOER

Om het verzelfstandigingsproces van de gemeentelijke vervoerbedrijven te stimuleren, hebben het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het ministerie van Financiën een participatiefonds in het leven geroepen. Het participatiefonds levert een bijdrage aan het aandelenkapitaal van de gemeentelijke vervoerbedrijven. In verschillende steden is de beperkte omvang van het eigen vermogen een obstakel bij het verzelfstandigingsproces. Het participatiefonds kan door het verschaffen van eigen vermogen dit obstakel wegnemen.

Per jaar reserveert het ministerie van Verkeer en Waterstaat 10 miljoen gulden om de rente over de participaties te kunnen financieren. De participaties van het fonds zullen op termijn kunnen worden verkocht aan derden.

Het centrale uitgangspunt van het participatiefonds is de verbetering van het stedelijk openbaar vervoer. Verzelfstandiging is daarbij een hulpmiddel. Verzelfstandiging betekent dat de gemeente zuiver gaat fungeren als opdrachtgever en afstand neemt van de bedrijfsvoering. Dit komt naar verwachting ten goede aan de klantgerichtheid en efficiëntie van de bedrijven. De zeven gemeentelijke vervoerbedrijven die in aanmerking komen voor participatie van het fonds zijn die van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Dordrecht, Nijmegen en Maastricht.

De Stichting Participatiefonds is haar werk inmiddels begonnen. W. Scherpenhuijsen Rom, oud-topman van ING en huidig voorzitter van de Raad voor Verkeer en Waterstaat, is voorzitter van de Raad van Commissarissen. De Raad van Commissarissen heeft W. Etty aangesteld als directeur. Etty is voormalig wethouder van Amsterdam.

Het participatiefonds houdt zich op dit moment bezig met twee dingen: in de eerste plaats hebben de gemeente Den Haag en de HTM gevraagd deelname van het participatiefonds in de HTM te onderzoeken. Ten tweede gaat de stichting oriënterende gesprekken voeren met de bestuurders van de andere steden met een gemeentelijk vervoerbedrijf en met de directies van deze vervoerbedrijven.

Marian van den Akker, 070-3516088

Ellen Timmer, 070-3517112