Betere financiële resultaten China Airlines

Datum nieuwsfeit: 23-12-1999

Persbulletin China Airlines, december '99

BETERE FINANCIëLE RESULTATEN DOOR HERSTRUCTURERING

China Airlines heeft in december kenbaar gemaakt een hogere winst te verwachten. De winst voor belasting neemt toe van 54.4 miljoen US$ tot
88.3 miljoen US$. De verbetering is het resultaat van een effectieve kostenbeheersing, organisatie-aanpassingen en een verbeterde produktiviteit.

Het resultaat kan vooral op het conto van vrachtvervoer worden geschreven. Het passagiersvervoer heeft in september en oktober hinder ondervonden van de aardbeving op 21 september en een staking van vluchten naar de Filipijnen. Vrachtvervoer profiteerde van het geleidelijke herstel van de Aziatische economie, de toegenomen export van hi-tech producten uit Taiwan en de introductie van twee B747-400 vrachtvliegtuigen.

Passagiers- en vrachtinkomsten zijn het afgelopen jaar, vergeleken met vorig jaar, gestegen met 22.8 procent in de eerste driekwart jaar tot een winst voor belasting van US$78.8 miljoen. Het effect van de aardbeving in september is tijdelijk geweest. In november was de bezettingsgraad passagiers 73 procent en bij vracht 85 procent. Beide percentages waren beter dan een jaar eerder in dezelfde periode.

Volgens China Airlines komt de omzet over 1999 nu uit op US$1.93 miljard, een groei met 18% ten opzichte van 1998.

De Taiwanese luchtvaartmaatschappij brengt het aantal typen vliegtuigen waarmee gevlogen wordt terug van zeven tot vijf. Tussen juli 2000 en 2003 zal het bedrijf een nieuwe Boeing en een Airbus introduceren. Daarnaast worden er passagiers- en vrachtvliegtuigen ingezet om de B747-200 en MD-11 te vervangen. Begin 2003 gaat China Airlines de vloot verder terugbrengen tot drie types: B747-400 passagiers- en vrachtvliegtuig, A340/330 passagiersvliegtuig en B737-800 straalvliegtuigen. Door de vlootvereenvoudiging zal de veiligheid toenemen en kunnen bovendien verdere kostenbesparingen worden gerealiseerd.

Voor meer informatie:

China Airlines, Joost Hasperhoven, tel. 020-6463313