Scheepvaart- en transportcollege samen met Loodswezen

Datum nieuwsfeit: 23-12-1999

SCHEEPVAART COLLEGE

UNIEKE HISTORISCHE SAMENWERKING KRIJGT GESTALTE

TRAININGEN

Op 23 december '99 geven het Scheepvaart en Transport College en het Nederlands Loodswezen te Rotterdam het startschot voor een unieke samenwerking. Na enkele maanden onderzoek en overleg hebben de partijen besloten hun beider bijzondere expertise en kennis zowel nationaal als internationaal samen te laten werken.

De afgelopen maand zijn de eerste gezamenlijke projecten opgepakt en zijn enkele trainingen gezamenlijk verzorgd. De resultaten van deze eerste stappen naar de beoogde nauwe samenwerking zijn bijzonder hoopgevend. Beide partijen zien hun samenwerking vooral gericht op de ontwikkeling, verkoop en uitvoering van een totaalpakket van maritieme opleidingen en trainingen. Deze dienstver-lening richt zich op de koopvaardij, de marine, de loodsdiensten en de
verkeersbegeleidingsdiensten in binnen en buitenland. Deze versterking van dienstverlening binnen het maritieme cluster in Nederland moet in eerste instantie tot een nog verdere versterking van de marktpositie van de beide partners leiden. Partners zien in het complementaire karakter van bestaande producten en diensten de best mogelijke basis voor synergie. Voorts willen de partijen in dit samenwerkingsverband slagvaardig anticiperen op toekomstige marktontwikkelingen in binnen en buitenland.

Vanuit het Loodswezen zal het Kenniscentrum Loodswezen BV zorgdragen voor inbreng van alle noodzakelijke kennis en informatie in het samenwerkingsverband. Het Loodswezen besloot recent tot de oprichting van dit bedrijf. Kenniscentrum Loodswezen BV (i.o.) zal alle kennis en kunde ten aanzien van consultancy, trainen en opleiden binnen het Nederlandse Loodswezen samenbundelen. Hierdoor is zij in staat op de vragen uit de markt antwoord te geven.

Het Scheepvaart en Transport College (STC) te Rotterdam is wereldwijd een toonaangevend opleidingsinstituut en consultancy in de operationele en managementfuncties voor de totale koopvaardij, de navigatieondersteunende dienstverlening en de transportketen van deur tot deur. Zij is als enig instituut in Nederland erkend door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen als vakinstelling voor scheepvaart, transport en logistiek. Het STC verzorgt opleidingen, cursussen en technische consultancy voor training en opleiding voor het bedrijfsleven in zeevaart, op- en overslag, distributie, warehousing, Rijn- en binnenvaart, wegtransport, visserij, baggerbedrijf, scheepsbouw, energie en procesindustrie.

Het STC en het Loodswezen willen door middel van deze samenwerking hun gezamenlijke unieke expertise en hulpmiddelen waaronder opleidingsschepen, simulatoren, curricula en netwerken ter beschikking stellen aan de markt. De opleidingen en trainingen zullen op maat worden verzorgd waarbij steeds meer gebruik gemaakt zal gaan worden van moderne methodes van kennisoverdracht. Afstandsleren, videoconferencing, simulatietechnieken, practica en opleidingsschepen alsmede de inzet van de vele zeer bekwame en ervaren vakdocenten en instructeurs werkzaam bij beide partners staan garant voor een kwalitatief en kwantitatief ongeevenaard totaalpakket van opleidingen.

STC en het Loodswezen zullen, op basis van een businessplan binnen zes maanden komen tot de definitieve besluitvorming over de oprichting van een joint venture.

Voor nadere informatie:
Scheepvaart en Transport College Nederlands Loodswezen E.Hietbrink, voorzitter college van bestuur
H.A.Dijkhuizen, Manager Opleidingen en Trainingen Waalhaven Zz 4, 3088 HH Rotterdam Willemskade 21, 3016 DM Rotterdam Telefoon:010-2941234 Telefoon:010-4000531

22 dec 99 10:41

SCHEEPVAART COLLEGE

UNIEKE HISTORISCHE SAMENWERKING KRIJGT GESTALTE

Dit is een origineel persbericht.
Niet het ANP, maar de afzender van dit bericht is verantwoordelijk voor de inhoud.

Voor nadere informatie:

ANP Pers Support, het ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaand bericht.

Dit is een origineel persbericht.

22 dec 99 10:41