Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Nederlandse consument sluit jaar optimistisch af

Datum nieuwsfeit: 23-12-1999
Vindplaats van dit bericht
Vindplaats 2
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
CBS

Consument sluit jaar optimistisch af

De consument ziet het nieuwe jaar met vertrouwen tegemoet. Het consumentenvertrouwen is in december stabiel gebleven op een hoog niveau. Dit is opvallend, omdat in deze tijd van het jaar een daling gebruikelijk is. Gecorrigeerd voor seizoeninvloeden bereikt het consumentenvertrouwen zelfs de hoogste waarde sinds 1986, toen het CBS deze seizoencorrectie voor het eerst toepaste. Zowel de koopbereidheid als het oordeel over het economisch klimaat liggen opnieuw boven het gemiddelde van de afgelopen twee jaar.

Oordeel economisch klimaat blijft positief
De consument blijft optimistisch over het algemene economische klimaat. Het oordeel over zowel de afgelopen als de komende twaalf maanden blijft even positief als in november. Daarmee lijkt het vertrouwen in het economisch klimaat definitief hersteld van de inzinking die eind vorig jaar inzette.

Koopbereidheid nog altijd hoog
De koopbereidheid van de consument blijft onveranderd hoog, terwijl in deze tijd van het jaar juist een daling verwacht zou mogen worden. Gecorrigeerd voor seizoeninvloeden overtreft de koopbereidheid daardoor het recordniveau van november. Het is vooral het positievere oordeel over de eigen financiële situatie in de afgelopen en de komende twaalf maanden dat de koopbereidheid hoog houdt. De consument vindt de tijd namelijk minder gunstig voor grote aankopen dan de afgelopen maanden. Deze daling is sterker dan gebruikelijk in december. Desondanks blijft het oordeel over grote aankopen nog altijd zeer positief.

Technische toelichting
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economische klimaat en over de eigen koopbereidheid. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend personen. De ondervraagden kunnen vinden dat het beter gaat (de "optimisten"), dat het slechter gaat (de "pessimisten") of dat de situatie gelijk blijft. Als er evenveel optimistische als pessimistische consumenten zijn, heeft de index de waarde nul. Een waarde van tien betekent dat de optimisten een meerderheid van tien procent hebben ten opzichte van de pessimisten. Twee van de vragen gaan over de economische situatie in het algemeen. Het CBS berekent uit de antwoorden hierop de indicator van het economisch klimaat. De overige drie vragen gaan over de financiële situatie van het eigen huishouden. Daaronder is ook de vraag of de tijd gunstig is voor aankopen van duurzame goederen. De antwoorden op deze drie vragen worden samengevat in de indicator van de koopbereidheid.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie