3Com officiële promotor van Bluetooth draadloze technologie

Datum nieuwsfeit: 23-12-1999

3Com officiële promotor van Bluetooth draadloze technologie

Maarssen / Brussel, 23 december 1999 - 3Com heeft de status verworven van officiële Bluetooth-promotor. Samen met 3Com treden ook Lucent, Microsoft en Motorola toe tot de Bluetooth Special Interest Group (SIG), die nu uit negen bedrijven bestaat. Bluetooth is een standaard voor draadloze communicatie in kleine netwerken (Personal Area Networks ofwel PANs); 3Com beschouwt Bluetooth als de drijvende technologie achter de ontwikkeling van PANs.

Bluetooth is een voordelige laagspannings radiotechnologie die snel opgang maakt als vervanger van infrarood communicatie en andere draadloze korte-afstandstechnologieën. Personal Area Networks maken de verbindende bekabeling tussen de diverse netwerkcomponenten, zoals notebook-PC's, organizers en mobiele telefoons, overbodig. Ze ondersteunen naadloze communicatie tussen die componenten in de onmiddellijke gebruiksomgeving, alsmede connectiviteit met netwerken via een mobiele telefoon, of met LAN- en WAN-toegangspunten.

De Bluetooth SIG annonceerde in juli 1998 de publieke release van de Bluetooth 1.0 specificatie. Het afgelopen anderhalf jaar heeft 3Com een trekkende rol gespeeld bij de verdere ontwikkeling van de specificatie en bekleedde de onderneming het voorzitterschap van zowel de Networking Task Force als het Bluetooth Qualification Program. Tot op heden bestond de Bluetooth SIG uit vijf ondernemingen - Ericsson, IBM, Intel, Nokia en Toshiba. Inmiddels ondersteunen meer dan 1200 bedrijven de Bluetooth-technologie, waarmee deze zich heeft ontwikkeld tot de de-facto standaard voor naadloze connectiviteit tussen mobiele apparaten.

Bluetooth en 802.11HR
3Com bepleit voor draadloze LANs een andere technologie, te weten de 802.11HR standaard, ook wel "draadloos Ethernet" genoemd. Draadloos Ethernet is een stabiele, snelle oplossing die een compleet scala Ethernet-diensten ondersteunt, alsmede continue connectiviteit in de gebruiksomgeving, zoals het kantoorgebouw of het eigen huis. Bluetooth daarentegen levert "spontane connectiviteit" voor mobiele apparaten en biedt directe toegang tot informatie via LAN- en WAN-toegangspunten. Samen bieden Bluetooth en 802.11HR eenvoudige, onmiddellijke en continue informatietoegang.

Kijk voor meer informatie over 3Com's draadloze Bluetooth-strategie op www.3com.com/technology/bluetooth/index.html.

Over 3Com
Invulling gevend aan de belofte "3Com - More connected" biedt 3Com ruim 300 miljoen gebruikers netwerktoegang tot een rijke verscheidenheid aan informatiebronnen, op basis van meer producten en technologieën dan enige andere netwerkleverancier. 3Com's innovatieve oplossingen geven antwoord op de netwerkbehoeften van een brede groep gebruikers, van consument en eenmansbedrijf tot multinational, en van telecomaanbieder tot network service provider. 3Com onderhoudt websites op www.3com.nl en www.3com.be.

Voor meer informatie:
Hinke de Koning Communicatie