KPMG start meldpunt voor integriteit

Datum nieuwsfeit: 23-12-1999
KPMG

23-12-1999
KPMG start call centre Integriteit

KPMG gaat een call centre voor integriteit inrichten. Bij dit meldpunt kunnen werknemers van de aangesloten bedrijven telefonisch terecht met vragen en klachten over ongewenst gedrag op het werk. Het gaat hierbij om pesten, seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld, fraude, corruptie, diefstal, belangenverstrengeling en non-compliance. Werknemers die het centre benaderen, kunnen een beroep doen op anonimiteit en vertrouwelijkheid. Volgens J. ten Wolde, directeur KPMG Forensic & Integrity Services, is de toename van ongewenst gedrag op het werk in toenemende mate een economisch probleem. Ten Wolde: "Vorige week nog meldde de Stichting van de Arbeid dat acht procent van de Nederlandse werknemers de afgelopen drie jaar gepest is. Verzuim door intimidatie en lichamelijk geweld op het werk kost de overheid en het bedrijfsleven in Nederland jaarlijks zon f 1 miljard. Ook uit ons eigen onderzoek blijkt dat interne criminaliteit een omvangrijk probleem is. Meer dan de helft van de middelgrote bedrijven heeft de afgelopen drie jaar schade geleden als gevolg van crimineel gedrag van medewerkers met een gemiddeld schadebedrag van ruim f 50.000 per bedrijf."

Ten Wolde constateert dat bedrijven vaak alleen oog hebben voor de directe kosten, zoals fraude of het verlies van bedrijfsmiddelen door diefstal. "Gelukkig zien we dat steeds meer organisaties ook oog hebben voor schade door ongewenst gedrag in de vorm van verhoogd ziekteverzuim of schade aan bedrijfsmiddelen door onverschilligheid. Echter, de grootste kostenpost blijft vaak buiten beeld, namelijk de schade als gevolg van onverschilligheid. Denk bijvoorbeeld aan foutief uitgevoerde orders". Het call centre zal worden bemand door ervaren en deskundige adviseurs. Door adequaat te reageren op vragen of meldingen voelen betrokkenen zich volgens Ten Wolde gehoord en serieus genomen. "Dit werkt drempelverlagend voor bellers. Terugkoppeling naar het deelnemende bedrijf - veelal anoniem - gaat gepaard met een advies. Wij stellen daarbij als voorwaarde dat een zorgvuldige follow up plaatsvindt".

Volgens Ten Wolde werkt het systeem interne vertrouwenspersonen vaak slecht. "Ze zijn of onvoldoende deskundig of bijten zich zo vast in het belang van het vermeende slachtoffer dat hun, overigens vaak goed bedoelde opstelling, alleen maar polariseert. Ook de klager is met een dergelijke interne advocaat uiteindelijk niet geholpen. Een ander punt met interne vertrouwenspersonen is dat zij vaak onvoldoende vertrouwen genieten of als persoon binnen de organisatie gewoon niet bekend zijn". De angstcultuur binnen veel organisaties zorgt er volgens Ten Wolde bovendien voor dat men er binnen de eigen organisatie niet over durft te praten. "Voorbeelden van machtsmisbruik bespreekt men liever met een adviseur buiten de deur, dat geeft meer veiligheid en objectiviteit. Bij ongewenst gedrag is er vaak sprake van een zwijgende meerderheid van medewerkers die wel ziet maar niet durft te reageren. Het groepsproces lijkt alle betrokkenen in de greep te houden, terwijl ook leidinggevenden niet ingrijpen. Via het meldpunt kan deze zwijgende meerderheid uitstekend worden gemobiliseerd".

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 6567039