Natuurhistorisch Museum Maastricht opent afdeling Dynamiek

Datum nieuwsfeit: 24-12-1999

Natuurhistorisch Museum Maastricht opent afdeling Dynamiek

Datum: 24 december 1999

Vanaf vrijdag 24 december is in het Natuurhistorisch Museum Maastricht de nieuwe afdeling “Dynamiek” toegankelijk. Deze kleine maar belangrijke afdeling vormt de overgang van de geologiezaal (waarin het verre verleden centraal staat) naar de biologiezaal (waarin de hedendaagse natuur aan bod komt). Centraal staan de veranderingen in landschap, flora en fauna.

Na een samenvatting van de geologische geschiedenis wordt kort ingegaan op de gevolgen van menselijke aanwezigheid in Zuid-Limburg: na jagers en landbouwers ook de Romeinen en vooral de “moderne” mens.

Een aantal historische kaarten illustreert de veranderingen in het landschap. En bij de niet van echt te onderscheiden “kaart van de toekomst” wordt een verrassend beeld van Zuid-Limburg geschetst.

De invloed van het klimaat op de verspreiding van planten en dieren wordt beknopt geïllustreerd met soorten als Vroedmeesterpad, Wijngaardslak, Mijnspin, Grote gele kwikstaart en Gestippeld zonnenroosje

Aan de hand van een groot aantal voorbeelden is te zien hoe verschillende soorten de laatste honderd jaar uit Zuid-Limburg zijn verdwenen of sterk in aantal zijn achteruit gegaan (bijvoorbeeld Wolf, Rode Wouw, Wild Zwijn, Korhoen en Meikever) en hoe andere soorten zich juist nieuw hebben gevestigd of opmerkelijk vooruit zijn gegaan (bijvoorbeeld Deens Lepelblad, Snoekbaars, Nijlgans, Steenmarter en Lynx). Hierbij wordt in de meeste gevallen geen verklarende tekst gegeven maar is geprobeerd de bezoeker aan de hand van voorwerpen als jachtgeweer, wolfsklem, landbouwgif of strooizout zelf de oorzaak te laten “ervaren”.

Of natuur ook “maakbaar” is, is te zien in een klein filmhoekje waarin de natuurontwikkelingsplannen rond de Grensmaas worden getoond. Natuurlijk is het symbool bij uitstek van nieuwe natuur ook aanwezig: een levensgrote “Vliegende deur”.

Het Natuurhistorisch Museum Maastricht is gelegen aan het De Bosquetplein 7. Telefoon: 043 3505490. Internet: www.nhmmaastricht.nl Openingstijden: maandag - vrijdag 10.00 - 17.00 en zaterdag en zondag 14.00 - 17.00 uur. Eerste Kerstdag en 1 januari gesloten.

Noot voor redacties