Prijsverhoging voor A-deelnemers aan Verpakkingenconvenant

Vereniging FME-CWM

energie

Verpakking

Voor alle bedrijven die producten en daarmee verpakkingen op de Nederlandse markt zetten is het volgende van belang:

Regeling Verpakking en verpakkingsafval

Op 1 augustus 1997 is de Ministeriële Regeling verpakkingen en verpakkingsafval in werking getreden. Deze regeling is een uitwerking van een Europese richtlijn en heeft tot doel de hoeveelheid verpakking en verpakkingsafval te verminderen en het hergebruiken van verpakkingsafval te bevorderen. Volgens de regeling moest ieder bedrijf dat verpakking op de Nederlandse markt zet vóór 1 november 1997 aan de Minister aangeven hoe aan de regeling uitvoering wordt gegeven. Een bedrijf kan op eigen kracht hier uitvoering aan geven of zich aansluiten bij het Convenant Verpakkingen II. Het convenant dat het bedrijfsleven met de Minister heeft afgesloten. Toetreding tot het convenant verdient in alle gevallen de voorkeur. De Vereniging FME-CWM biedt u daartoe de mogelijkheid via de Stichting Uitvoering Verpakkingenconvenant binnen de Metaal- en Elektrotechnische industrie of wel de UVME. Wat wordt van een bedrijf verwacht

De genoemde regeling zal voor bijna elk bedrijf van toepassing zijn. Dit is onafhankelijk van de hoeveelheid verpakking, al zijn het maar een paar plastic zakken of kartonnen dozen per jaar. Een producent/importeur zet verpakking op Nederlandse markt door:
* toevoegen van verpakking aan eigen producten;
* importeren van verpakte goederen voor eigen gebruik;
* importeren van goederen ten behoeve van derden. Voor een producent/importeur gelden de volgende individuele verplichtingen:

* 65% terugwinning door recycling, compostering en verbranding met energie terugwinning;

* 45% materiaalrecycling (in ieder geval 15% per materiaalsoort);
* treffen van kwantitatieve en kwalitatieve preventie maatregelen;
* rapportage over de bereikte resultaten.

Door toetreding tot de UVME krijgt het bedrijf een collectieve inspanningsverplichting om de terugwinning en hergebruik percentages te realiseren. Bovendien geldt voor de administratieve verplichting een drempel van 50.000 kg, waarbij hout als verpakkingsmateriaal niet behoeft te worden meegeteld. Bij toetreding tot de UVME dient het bedrijf een initiële opgave te doen van de hoeveelheid verpakkingen op de Nederlandse markt gezet. Op grond hiervan zal een bedrijf worden aangemerkt als A- (meer dan 50.000 kg) of B- (minder dan 50.000 kg) deelnemer.

A-deelnemers dienen een administratie bij te houden van de hoeveelheden verpakkingsmateriaal per soort (papier/karton, metaal glas en kunststof) en deze totalen jaarlijks op te geven aan de UVME. Daarnaast dient het bedrijf jaarlijks aan te geven welke preventie inspanningen zijn uitgevoerd om de hoeveelheid verpakking terug te dringen en om het hergebruik van verpakkingsafval te bevorderen. B-deelnemers zijn vrijgesteld van de administratieve verplichtingen. Zij worden wel geacht zich in te spannen om de hoeveelheid verpakking te verminderen en om hergebruik te bevorderen.

De kosten van deelname zijn vastgesteld op f 650,-- ( H 295,--) voor A-deelnemers en f 65,-- ( H 29,50 ) voor B-deelnemers. Per 1 januari 2000 zullen de kosten voor A-deelnemers worden verhoogd naar f 1400,-- ( e 635,--).
De deelnemers worden door nieuwsbrieven op de hoogte gehouden van de actuele ontwikkelingen. Om de bedrijven te helpen bij het uitvoeren van de verplichtingen, die voortvloeien uit het Convenant Verpakkingen II, is voor de deelnemers een handleiding beschikbaar.

Aanmeldingsformulieren zijn verkrijgbaar bij het secretariaat van de UVME

Indien u zich voor dit evenement wilt aanmelden, kunt u gebruik maken van het aanmeldingsformulier.

Vereniging FME-CWM
Boerhaavelaan 40 Postbus 190 2700 AD Zoetermeer Telefoon (079) 353 11 00 Telefax (079) 353 13 65 E-mail (com@fme.nl)