Politieberichten provincie Groningen

Vrijdag, 24 december 1999

Dagelijkse persberichten districten Noord, Midden, Oost en West

Boerakker: controle veiligheidsgordels
Gisteren heeft de politie op de Boerakkerweg in Boerakker een controle gehouden op het dragen van veiligheidsgordels door automobilisten. Van de vijftig gecontroleerde bestuurders kregen er vijf een boete van negentig gulden voor het niet dragen van de gordel.

Sebaldeburen: snelheidscontroles
Gisteren heeft de politie op de Provincialeweg in Sebaldeburen een snelheidscontrole gehouden. Van de in totaal 501 gecontroleerde bestuurders van motorvoertuigen kregen 46 een proces-verbaal voor het te hard rijden. De geconstateerde snelheden lagen tussen de 57 en 88 km / u.

Niebert / Marum: snelheidscontroles
Gisteren zijn er ook snelheidscontroles gehouden op de Molenweg in Niebert en op de Noorderringweg in Marum. Er zijn in totaal 681 bestuurders van motorvoertuigen gecontroleerd van wie 65 een proces-verbaal voor het te hard rijden kregen.

Grijpskerk: dief personenauto rijdt onder invloed Vannacht heeft de politie in Grijpskerk op het Wad een 18-jarige automobilist uit die plaats aangehouden. De verdachte had kort voor zijn aanhouding in de Nicolaas Grijpstraat in zijn woonplaats een auto gestolen. Het rijgedrag van de verdachte viel een surveillance-eenheid van de politie op, doordat de bestuurder slingerend over de weg reed. Diverse pogingen die de politie ondernam om de verdachte te laten stoppen mislukten. Doordat de rechter voorband van de door de verdachte bestuurde auto lek raakte, raakte hij de macht over het stuur kwijt, sprong uit de auto en vluchtte. De auto kwam tegen een lantaarnpaal tot stilstand. De politie kon de verdachte aanhouden. Bij onderzoek op het politiebureau bleek, dat de verdachte 1.05 promille alcohol in zijn bloed had. Uit de verklaring van de verdachte bleek, dat hij vanwege problemen niet meer naar huis durfde. Hij wilde aanvankelijk buiten slapen, maar de kou deed hem besluiten een auto te ontvreemden om daarin te kunnen overnachten. Na enig zoekwerk vond de ver

dachte een niet afgesloten auto met sleutels in het contactslot, die naast een woning in de Nicolaas Grijpstraat in zijn woonplaats geparkeerd stond.

Sappemeer: botsing tussen personenauto's
Gistermiddag vond er op de Rijksweg A 7 onder de gemeente Hoogezand-Sappemeer een aanrijding plaats. Een 35-jarige automobiliste uit Vledderveen die vanuit Groningen in de richting Nieuweschans reed kon een op die weg stilstaande vrachtwagen waar de lading vanaf was afgevallen niet meer ontwijken en week daardoor naar de vluchtstrook uit. Op de vluchtstrook kwam de bestuurster met een eveneens voor deze op de weg liggende lading rijdende personenauto in botsing. Beide auto's raakte zwaar beschadigd.

Holwierde: snelheidscontroles
Gisteren heeft de politie op de Hogelandsterweg in Holwierde een snelheidscontrole gehouden. Van de 944 gecontroleerde bestuurders van motorvoertuigen reden 72 te hard. Zij kregen allen een proces-verbaal.

't Zandt: auto van de weg
Gistermorgen raakte een 36-jarige automobiliste uit Godlinze op de Korendijk in 't Zand met haar voertuig van de weg. De weg was ter plaatse besmeurd met modder tengevolge waarvan de bestuurster de macht over het stuur verloor. De brandweer heeft het slachtoffer uit de auto moeten bevrijden; zij is met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis overgebracht.

Ten Boer: inbraak in verenigingsgebouw
Gisternacht heeft men in het verenigingsgebouw van de gereformeerde Kerk aan de Wigboldstraat in ten Boer ingebroken. Door de toegangsdeur forceren kon men in het interieur van het gebouw komen. Er is voor ongeveer f 25.- aan contanten ontvreemd.

Beerta: snelheidscontrole
Gisteren heeft de politie in de Hoofdstraat in Beerta een snelheidscontrole gehouden. Van de 79 gecontroleerde bestuurders van motorvoertuigen kregen 14 een proces-verbaal voor het te hard rijden.

Blijham: aanrijding met letsel
Gistermiddag verleende een 52-jarige automobilist uit Scheemda op de Turfweg in Blijham geen vrije doorgang aan de voor hem op dezelfde weg naderende 38-jarige automobiliste uit Blijham. De automobiliste raakte in haar auto bekneld en moest door de brandweer worden bevrijd. Het slachtoffer is met letsel naar het ziekenhuis overgebracht. De auto?s raakte zodanig beschadigd, dat ze moesten worden afgesleept.

Appingedam: vuurwerkbom veroorzaakt schade
Gisteravond heeft de jeugd in de Burgemeester Klauckelaan in Appingedam een vuurwerkbom tot ontploffing gebracht. Een ruit van een in die straat staande woning werd vernield. Na het tot ontploffing brengen van het projectiel vluchtten de jongeren.

Nadere informatie, via bureau Voorlichting, tel. 050 599 5010